پایان نامه -تحقیق-مقاله | ۴٫ مدل خطی درون داد، فرایند، برون داد، پیامد (IPPO) [۱۸] – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
* نتایج مشتریان: تعیین نتایج مرتبط با مشتریان بیرونی،
* نتایج منابع انسانی: تعیین نتایج مرتبط با منابع انسانی،
* نتایج جامعه: تعیین نتایج مرتبط با جامعه محلی، ملی، بینالمللی،
* نتایج کلیدی عملکرد: تعیین نتایج مرتبط با عملکرد (احمدوند و همکاران، ۱۳۹۱).
سیستم بهداشت اسپانیا (۱۹۹۵) برای ارائه یک چارچوب مفهومی در بخش خدمات بهداشتی منطقهای جهت استقرار مدیریت کیفیت از مدل سرآمدی استفاده کرد و کلیه مفاهیم و معیارهای فوق را مد نظر قرار داد و به ویژه بر فرآیندها و نتایج مشتریان، منابع انسانی، جامعه و نتایج کلیدی عملکرد تأکید داشت. سیستم مراقبت بهداشتی هلند (۱۹۹۹) نیز برای دستیابی به عملکرد مطلوب در سیستمهای بهداشتی از مدل سرآمدی استفاده کرد، پس، ماهیت اساسی این مدل بهبود کیفیت عملکرد است که از طریق ارائه یک چارچوب برای مدیریت کیفیت چنین مسئلهای امکان پذیر خواهد شد (نجمی و حسینی، ۱۳۸۳).
۴٫ مدل خطی درون داد، فرایند، برون داد، پیامد (IPPO) [۱۸]
این مدل خطی را توسط وینستون[۱۹] در سال ۱۹۹۸ ارائه کرد. او معتقد است که باید سازمان را به عنوان یک سیستم در نظر گرفت. این سیستم مجموعه ای از اجزای به هم پیوسته است که برای تحقق هدف معینی استقرار مییابد. اجزای اصلی این سیستم عبارت است از درونداد، فرایند، برونداد، پیامد. بدین ترتیب درون دادها پس از گذشتن از فرایند تغییر و تبدیلهای مناسب، برونداد مورد انتظار را ایجاد میکنند. حال برای سنجش عملکرد هر سازمان میتوان برای هر یک از اجزای فوق یک سری شاخص تعریف کرد. شاخص ها عموماً مجموعه ای از اطلاعات را توصیف میکنند که برای اندازه گیری میزان دستیابی به آرمانها یا اهداف از قبل تعیین شده، در سازمان استفاده می شود. پس، بر اساس فعالیت هر سیستم میتوان در چهار حوزه درونداد، فرایند، برونداد، پیامد عملکرد آن سیستم را بررسی کرد. این تعبیر در نمودار زیر ارائه شده است. بدین ترتیب، عملکرد سیستم در چهار جنبه به صورت دروندادها (منابع انسانی، مالی، فیزیکی، اطلاعاتی، و فرآیندها (کلیه فعالیتها و اقدامات سازمان در راستای اهداف از قبل تعیین شده)، بروندادها (محصولات یا خدمات ارائه شده سازمان) و پیامدها (آثار یا نتایج حاصل از فعالیتها) طبقه بندی می شود.
فرایند
بهره وری
پیامدها برون دادها درون دادها
اثربخشی کارایی
شکل۲- ۲-مدل خطی درون داد، فرایند، برون داد، پیامد
جولی[۲۰] در سال ۱۹۹۹ جهت طراحی و شناسایی شاخص های منابع انسانی سیستم بهداشتی جنوب استرالیا از این مدل خطی استفاده کرد. وی معتقد است که شاخص های عملکرد عموماً یک سری از اطلاعات را توصیف میکنند و این اطلاعات برای اندازه گیری و سنجش میزان دستیابی به آرمانها و اهداف از قبل تعیین شده در سازمان به کار میروند. با این همه انتخاب شاخص های مناسب بسیار دشوار است و باید مشخصات زیر را داشته باشد:
با اهداف مرتبط باشند، نتایج را اندازه گیری کنند، اعدادی که نسبت یا درصد، بیان کنند، به سهولت جمع آوری شوند و نیز به سادگی قابل استفاده باشند، برای اجرا شدن یا استفاده از آنها نباید هزینه زیادی مصرف شود و منعکس کننده دلیل یا ارتباط بین درون دادها، برون دادها، پیامدها در سازمان باشند. (یارمحمدیان و همکاران، ۱۳۸۴). خلاصه ویژگیهای چهار مدل در جدول زیر ارائه شده است.
جدول۲- ۴- خلاصه ویژگیهای چهار مدل مدیریت عملکرد
نوع مدل
تأکیدات/
مفروضات
مراحل کار
طراحی شغل
مزایا
محدودیتها
مدل دفتر حسابرسی کانادا
اهداف استراتژیک سازمان
تشخیص نقش برنامه، تعیین فعالیتها و برون دادهای کلیدی، شناسایی مشتریان، تعیین اهداف برنامه، تعیین شاخص های عملکرد، ارزیابی شاخص ها، استقرار نظام پاسخگویی
شاخص ها بر اساس برون دادهای سیستم طراحی شوند
توجه به اهداف، تأکید بر بروندادها، استقرار نظام، پاسخگویی
عدم توجه به سایر اجزای سیستم
مدل سازمان بهداشت جهانی (WHO)
مقایسه عملکرد سازمان با سازمان های مشابه
شناسایی اهداف، تعیین فرآیندهای سازمان، مقایسه عملکرد سازمان با سازمان های مشابه، تعیین شاخص عملکرد، جمع آوری اطلاعات، بهبود مستمر فرآیندها
شاخص ها بر اساس کلیه فرآیندهای حیاتی سیستم طراحی میشوند
مقایسه عملکرد، تعیین فرآیندها، اولویت بندی نیازها، بهبود مستمر فرآیندها
زمان/هزینه بر بودن
مدل سرآمدی (EFQM)
جلب نظر مشتریان، تأکید بر رهبری اثربخش، مدیریت مبتنی بر فرآیندها، مدیریت مشارکتی، یادگیری و نوآوری
تعیین فاصله موجود و مطلوب، تعیین چشمانداز و مأموریت، استراتژیها، مدیریت منابع انسانی، شناسایی محیط درون و برون سازمان، طراحی دقیق فرآیندها، تشخیص نتایج (مشتریان، منابع انسانی، جامعه)، تشخیص نتالیج کلیدی عملکرد
شاخص ها بر اساس پنج معیار رهبری، توانمندسازها، فرآیندها، نتایج (منابع انسانی، مشتریان، جامعه) و نتایج کلیدی طراحی میشوند
توجه محیط درون و برون سازمان، جلب نظر مشتریان، تعیین نتایج کلیدی عملکرد
زمان / هزینه بر بودن
مدل خطی درونداد، فرایند، برونداد، پیامد (IPPO)
فعالیتهای موجود در سازمان
شناخت دقیق سیستم، تجزیه و تحلیل چهار جنبه عملکرد سازمان (درونداد، فرایند، برونداد، پیامد)، تعیین فاصله بین وضع موجود و مطلوب، طراحی شاخص ها
شاخص ها بر اساس چهار جنبه عملکرد (درونداد، فرایند، برونداد، پیامد) سازمان طراحی میشوند
توجه به چهار جنبه عملکرد سازمان، صرفهجویی زمانی، صرفهجویی مالی
–
۵٫ مدل کارت امتیازی متوازن (BSC)
کاپلان و نورتون[۲۱]، روش ارزیابی عملکرد متوازن یا کارت امتیازی را برای نخستین بار ارائه نمودند که طی دهههای بعدی «سیستم مدیریت استراتژیک» نامیده شد؛ زیرا از این روش نه تنها برای ارزیابی عملکرد؛ بلکه به عنوان چارچوبی برای تدوین و فرموله کردن راهبرد و ارتباطات و کنترل نحوه اجرای راهبردها، استفاده شده است. هدف BSC، تهیه عوامل کلیدی موفقیت کسب و کار برای مدیران و ایجاد همردیفی بین عملکرد و راهبرد کلی سازمان میباشد. نورتن و کاپلان ادعا نمودند که BSC برای مدیران، ابزار هدایت سازمان برای رقابتپذیری فراهم می نماید. کارت امتیازی متوازن، علاوه بر ارزیابی اجرای راهبردها، می تواند به صورت سیستم سنجش عملکرد راهبردی مؤسسات به کار گرفته شود.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 07:57:00 ب.ظ ]
|