۱-۴-اهداف تحقیق

۱-۴-۱-هدف اصلی :

شناسایی رابطه بین توسعه فناوری اطلاعات و گسترش فرصت‌های برابر آموزشی در استان مازندران

۱-۴-۲-اهداف فرعی :

۱-شناسایی رابطه بین توسعه فناوری اطلاعات و مقوله حداکثرسازی در آموزش و پرورش استان مازندران

۲-شناسایی رابطه بین توسعه فناوری اطلاعات و مقوله برابرسازی در آموزش و پرورش استان مازندران

۳- شناسایی رابطه بین توسعه فناوری اطلاعات و مقوله نخبه پروری (استعدادیابی) در آموزش و پرورش استان مازندران

۱-۵-سوال های تحقیق

۱-۵-۱-سوال اصلی :

چه ارتباطی بین توسعه فناوری اطلاعات و گسترش فرصت های برابر آموزشی وجود دارد؟

۱-۵-۲-سوال های فرعی :

۱-چه ارتباطی بین توسعه فناوری اطلاعات و مقوله حداکثرسازی وجود دارد؟

۲-چه ارتباطی بین توسعه فناوری اطلاعات و مقوله برابرسازی وجود دارد؟

۳-چه ارتباطی بین توسعه فناوری اطلاعات و مقوله نخبه پروری (استعدادیابی) وجود دارد؟

۱-۶-فرضیه های تحقیق

۱-۶-۱-فرضیه اصلی

بین توسعه فناوری اطلاعات و گسترش فرصت‌های برابر آموزشی در استان مازندران رابطه معناداری وجود دارد.

۱-۶-۲-فرضیه های فرعی

۱- بین توسعه فناوری اطلاعات و مقوله حداکثرسازی در آموزش و پرورش استان مازندران رابطه معناداری وجود دارد.

۲- بین توسعه فناوری اطلاعات و مقوله برابرسازی در آموزش و پرورش استان مازندران رابطه معناداری وجود دارد.

۳- بین توسعه فناوری اطلاعات و مقوله نخبه پروری (استعدادیابی) در آموزش و پرورش استان مازندران رابطه معناداری وجود دارد.

۱-۷-تعریف واژه ها و اصطلاحات به صورت مفهومی

۱-۷-۱-فناوری[۲]

مطالعه، طراحی، توسعه، پیاده‌سازی، پشتیبانی یا مدیریت سیستم‌های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه، خصوصاًً برنامه های نرم‌افزاری و سخت‌افزار رایانه را فناوری می‌گویند (معتمدن‍ژاد،۱۳۸۲: ۳۱).

۱-۷-۲-فناوری اطلاعات[۳]

فن آوری اطلاعات تکنیک ها، روش ها و ابزاری است که برای دست یابی به اطلاعات و برقراری ارتباط با دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرد. این تعریف بر فن آوری های مبتنی بر الکترونیک و رایانه اشاره دارد. به وسیله این فن آوری ها می توان به اطلاعات دسترسی پیدا نمود و آن را به صورت الکترونیکی از طریق رایانه مورد استفاده قرار داد (آنجلو و وما[۴] ، ۲۰۱۰: ۱).

۱-۷-۳-فرصت برابر آموزشی

فرصت های برابر آموزشی یعنی برخورداری افراد یک جامعه از همه امکانات برابر آموزشی و پرورشی (بابادی و همکاران، ۱۳۸۷: ۲۸۸)، که برخی از صاحب‌نظران آن را یکی از اقسام عدالت فرهنگی تعریف نموده اند.

۱-۷-۴-حداکثرسازی[۵]

طبق نظر گاتمن حداکثرسازی به تخصیص منابع زیاد، مناسب و مفید به آموزش، در به حداکثر رساندن فرصت برای همه دانش آموزان اطلاق می شود (فرگوسن، ۱۹۹۸: ۳).

۱-۷-۵-برابرسازی[۶]

این رویکرد شانس زندگی دانش آموزان محروم را مانند دانش آموزان ثروتمند افزایش می‌دهد. رویکرد برابرسازی، به برابری نتایج اشاره دارد و برای دست یابی ‌به این امر باید همه ی موانع طبیعی و محیطی دست یابی به سطوح متفاوت آموزش از بین بروند (همان).

۱-۷-۶-نخبه پروری[۷]

در این مورد منابع آموزشی باید به نسبت توانایی طبیعی و انگیزه یادگیری افراد توزیع شود . گاتمن با تعریف آستانه دموکراتیک بین برابرسازی و نخبه پروری تعادل ایجاد می‌کند. این رویکرد بیان می‌کند که آموزش باید به اندازه کافی برای همه دانش آموزان ارائه شود تا افراد زندگی خوبی داشته باشند و همچنین بتوانند درفرآیندهای دموکراتیک که انتخاب های بهتر افراد را شکل می‌دهد، مشارکت فعال داشته باشند (همان).

۱-۷-۷-آموزش الکترونیکی[۸]

آموزش الکترونیکی عبارت است از به کار گیری شبکه فن آوری اطلاعات در یادگیری و یاد دهی. تعدادی از عبارت های دیگر نیز برای بیان این نوع از یاد دهی و یادگیری به کار می‌روند که شامل: یادگیری همزمان ، آموزش مجازی، یادگیری توزیعی و یادگیری بر پایه وب می‌باشد. اساساً همه آن ها به فرایند های آموزشی اشاره می‌کنند که فن آوری اطلاعات را به عنوان واسطه برای فعالیت های یاد دهی و یادگیری همزمان و غیرهمزمان به کار می‌برند (نیدو، ۲۰۰۶: ۱).

۱-۸-تعریف عملیاتی متغییرها

۱-۸-۱-فرصت های برابر آموزشی

در این تحقیق این متغیر به وسیله سه بعد حداکثر سازی، برابرسازی و نخبه پروری مورد سنجش قرار می‌گیرد. متغیر حداکثر سازی با گویه هایی نظیر : منابع زیاد آموزش، گسترده بودن امکانات و فضای آموزشی و منابع آموزش الکترونیک مورد سنجش قرار می‌گیرد. متغیر برابرسازی با گویه های : میزان دسترسی دانش آموزان مناطق محروم به منابع آموزشی، میزان دسترسی دانش آموزان طبقات پایین به منابع آموزشی، برابری نتایج، میزان رفع موانع برای دستیابی به سطوح بالاتر آموزشی و یکسان سازی آموزش مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. متغیر نخبه پروری نیز با گویه های کشف توانایی‌های طبیعی دانش آموزان، ارزیابی انگیزه یادگیری دانش آموزان، در دسترس قرار دادن منابع آموزشی لازم، درک توانمندی های ضروری و توجه به مشارکت فعال در کنار مهارت های صرف دانش آموزان سنجیده می شود. ارتباط متغیرها با گویه ها در جدول زیر نشان داده شده است.

جدول۱٫تعاریف عملیاتی

متغییر

شاخص

گویه

حداکثر سازی

منابع زیاد آموزش

گسترده بودن امکانات

گسترده بودن فضای آموزشی

گسترده بودن منابع آموزش الکترونیک

۱-تعداد کامپیوتر در مدارس

۲-تعداد ویدئو کنفرانس در مدارس

۳-تعداد پروژکتور و ابزارهای تصویری

۴-برخورداری از سی دی های آموزشی

۵-برخورداری از معلم متخصص

۶-برخورداری از فضاهای مجازی

برابرسازی

میزان دسترسی دانش آموزان مناطق محروم به منابع آموزشی

میزان دسترسی دانش آموزان طبقات پایین به منابع آموزشی

برابری نتایج

میزان رفع موانع برای دستیابی به سطوح بالاتر آموزشی

یکسان سازی آموزش

۱-میزان دسترسی روستائیان به کامپیوتر

۲-میزان دسترسی روستائیان به منابع آموزشی

۳-میزان دسترسی اقشار پایین به کامپیوتر

۴-امکان برقراری ارتباطات مجازی در روستاها

۵-برخورداری روستاها از معلمان مجرب و متخصص

۶-میزان توزیع امکانات آموزشی در روستاها

۷-میزان دسترسی روستائیان به امکانات

۸-میزان توجه به یکسان سازی آموزش در روستاها و بین اقشار پایین

نخبه پروری

یا استعدادیابی

کشف توانایی‌های طبیعی دانش آموزان

ارزیابی انگیزه یادگیری دانش آموزان

در دسترس قرار دادن منابع آموزشی لازم

درک توانمندی های ضروری

توجه به مشارکت فعال در کنار مهارت های صرف دانش آموزان

۱-میزان توجه به استعداد ها

۲-میزان توجه به توانمندی ها

۳-میزان توجه به انگیزه ها

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...