دانلود پایان نامه های آماده – ۲-۱۲ نظریات مخالفان وموافقان ارائه تکلیف به دانش آموزان – 4 |
۶- پرورش قوه ابداع وابتکاروخلاقیت کودک.
۷- هدایت دانش آموزان به این که اصول نوشتن را به تدریج یاد بگیرند،تادراین امر ورزیده شوند(پیوند،۱۳۸۱).
۲-۱۰-۲ آثار مثبت تکلیف شب
۱- سرعت گرفتن پیشرفت تحصیلی و یادگیری.
۲- ایجاد انگیزه وایجاد آثارتحصیلی دراز مدت از قبیل افزایش اشتیاق به یادگیری دراوقات فراعت به ایجادعادت ،مطالعه،مهارت آموزی و ایجاد انگیزه نسبت به مدرسه و تحصیل.
۳- پرورش احساس مسئولیت،قدرت برنامه ریزی و مدیریت ،اعتمادبه نفس و پشتکار،تحریک کنجکاوی و پرورش روحیه استقلال در دانش آموزان.
۴- پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان به شکل سالم.
۵- احتمال تعلیم آموخته ها در موقعیت تازه و پیشرفت های تازه و اضافی و توان به کار گیری یافته ها در این قبیل موقعیت های از پیش تعیین شده.
۶- آگاه شدن والدین از آن چه در کلاس درس می گذرد (پیوند، ۱۳۸۱).
۲-۱۰-۳ آثار منفی تکلیف شب
۱- بیزاری از مدرسه،از دست دادن علاقه به درس ،خستگی روحی و جسمی ناشی از تکرارمطالب و حجم زیاد مطالب،محروم شدن از اوقات فراغت وفعالیت های اجتماعی مورد علاقه واحساس مظلوم واقع شدن به دلیل اشتغال در اوقات فراغت .
۲- افزایش فاصله بین دانش آموزان ممتاز و ضعیف.
۳- برخورد بین والدین و فرزندان و فشاروالدین برای انجام دادن تکالیف و بروز تعارض بین روش تدریس معلمان و والدین.
۴- افزایش رفتار سازش نیافته،تقلب در شاگردان و توسل به شگرد هایی از قبیل رونویسی ازتکالیف سایر دانش آموزان یا واگذار کردن تکالیف به بقیه افراد مانند والدین و خواهران و برادران دیگر(کوپر،۱۳۷۷).
۲-۱۱ چگونه دانش آموزان را تکلیف پذیر کنیم ؟
۱- می توان تکالیف را متناسب با توانایی و استعداد کودک ارائه کرد.
۲- تلاش کنیم،تکلیف به کودک تحمیل نشود.
۳- کودکان درانجام تکالیف یاری دهیم .
۴- میزان فرصت دادن به کودک رادرانجام تکلیف در نظر بگیریم .
۵- به دانش آموزان تکلیف کم بدهیم،اما خوب تحویل بگیریم تا او منضبط و حسابگر بار بیاید .
با مراعات همه این نکات ممکن است کودک قصور کند،در این جاانعطاف پذیروبا گذشت باشیم وازاو بخواهیم که وظایفش را دوباره کامل و درست انجام دهد(رشد،۱۳۷۰).
۲-۱۱-۱ وقت انجام تکالیف
انجام دادن تکالیف به عنوان یکی از مراحل یادگیری باید در شرایطی خاص صورت گیرد تا اهداف مورد نظر تأمین گردند . یکی ازاین شرایط زمان انجام تکالیف است.مشاهده می شود که برخی از دانش آموزان اندکی پس ازمراجعت از مدرسه علی رغم خستگی به انجام تکالیف شان مشغول میشوند تا اضطراب ناشی ازفشاری راکه در این زمینه احساس می کندکاهش دهند . گروه قابل توجهی از دانش آموزان نیز تکالیف شان را پس از چند ساعت فعالیتهای جسمی،تماشای تلویزیون وامثالهم انجام میدهند،بازدهی یادگیری دانش آموزان در هردو حالت فوق ضعیف میباشد. توصیه می شود فراگیرهرروز طبق برنامه وشرایط خاصی به انجام تکالیفش بپردازد.تکالیف رادر ساعت خاصی که معلم یاوالدین برایش تعیین کردهاند آغاز نماید و تا ساعت مشخص مثلاً پس از دو ساعت آن رابه پایان برساند.تعیین چنین محدودیتی برای دانش آموز او را ملزم میکند تا بدون آن که به فعالیت های جنبی دیگری بپردازد فقط به انجام تکالیفش مشغول باشد(پیوند،۱۳۸۱).
۲-۱۱-۲ نقش والدین در انجام تکالیف شب دانش آموزان
روش ها و طرح های متعددی برای همکاری پدرومادرها با مدرسه وجود دارد که در شرایط مختلف و به فراخور حال والدین قابل اجرا و بهره برداری میباشند.میزان تحصیلات ،مشغله زیاد،سن و موقعیت اجتماعی – اقتصادی پدر مادرها از جمله عوامل تعیین کننده ای میباشد که حدود و نحوه همکاری آنان را در امور تحصیلی فرزندانشان مشخص میسازد . معلم آگاه و فعال میتواند با بهره برداری ازحداقل تواناییهای والدین بیشترین مشارکت را از ایشان جلب نماید . درامر تکلیف شب باید چگونگی دیدگاه والدین نسبت به این امر اصلاح گردد و نقش و اهمیت آن درامر تعلیم و تربیت برای ایشان روشن شود.والدین باید بر اساس خط مشی و نیازهای افراد خانواده برنامه خاصی رابرای فرزندانشان طراحی کنند،تا در بهترین و مناسب ترین اوقات همه ی فعالیت های لازم رااز قبیل:مطالعه ی دروس،نظافت،انجام مسئولیت هایی در خانه،مهمانی،بازی،و… را در نظر بگیریدوبر حسن اجرای آن نظارت نزدیک داشته باشد. ضروری است والدین در مواقع اضطراری در تغییر برنامه از خودشان انعطافی منطقی نشان دهند. شاید بزرگترین مسئولیت پدران و مادران تلاش به جهت تعلیم و تربیت صحیح فرزندانشان باشد. سهیم شدن والدین در جریان تعلیم و تربیت کودکان نه تنها در موفقیت یا شکست آنان در زندگی بلکه در نقش پدری و مادری همان کودکان در آینده نیز مؤثر است .باید شرایط مطلوب و لوازم مناسب برای انجام تکلیف از طرف اولیا رعایت شود . زیرا دانش آموزان نمی توانند در هر جا و تحت هر شرایطی کار کنند . پس محیطی بی سر و صداو مطلوب از نظر نور و حرارت و لوازمی مثل مداد،خودکار ، پاک کن و … را برای او فراهم آورند . بهتر است والدین دورا دور به طور غیر مستقیم تکلیف درسی فرزندانشان را زیر نظر داشته و مراقبت حسن انجام آن باشد .طور خلاصه بایدگفت بهبود انجام تکلیف درسی کودکان درخانه نه به وسیله ی زور میسر خواهد شد.نه با ابراز نگرانی ، نه با سرزنش و نه با تحمیل راه و روش اولیا . زیرا این روش هاغالباً مقاومت کودکان را بر خواهد انگیخت و بی میلی و اکراه آن ها به درس خواندن و مدرسه رفتن خواهد افزود . آنچه مهم است ایجاد محیطی مطلوبی برای یادگیری و وجود اولیایی که بتوانند تفاهم حمایت و حتی گاهی هم دردی خود را نسبت به کودک نشان دهند . اولیایی که بتوانند از تکلیف شب به عنوان وسیله ای در بهبود ارتباطات خانوادگی در نزدیک کردن افراد خانواده به هم و کمک متقابل به یکدیگر استفاده کنند و با انگیزه گام مؤثری در جهت تعلیم و تربیت فرزند خویش برداشته اند(عباس زاده،۱۳۸۰).
۲-۱۲ نظریات مخالفان وموافقان ارائه تکلیف به دانش آموزان
تکلیف شب در شرایط فعلی مدارس،امری لازم به نظر میرسد،اما تکالیفی که طولانی و خسته کننده نباشد،انگیزه انجام آن در شاگردان به وجود آمده باشد و با توانایی آنان از نظرجسمی و ذهنی مطابقت کند. از همان زمان که بچه ها تمرینات درسی خود را روی لوح کوچک سنگی انجام میدادند، تا به امروز که کاغذ و الوان کتابچه های کلاسور، وسیله انجام این وظیفه آموزشی است،مسئله تکلیف شب ومباحثات مربوط به آن همواره برای دانش آموزان ،معلمان و اولیاء مطرح بوده و نظریات موافق و مخالف آنان را برانگیخته است(کردی،۱۳۷۷).
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 08:11:00 ب.ظ ]
|