بازاریابی به عنوان یک پدیده تجاری، یک چارچوب فکری، یک فرایند اقتصادی، یک فرایند تعدیل عرضه و تقاضا، خلق مطلوبیت فیزیکی، زمانی و مکانی، فرایند تمرکز و برابری و توزیع، یک فرایند انتقال مالکیت محصول تعریف شده است. از دیدگاه اقتصاددانان ، بازاریابی یک فرایند اجتماعی است که ‌کالا و خدمات را به گونه یی از تولیدکننده به سمت مصرف کننده هدایت می‌کند که موجب برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا گردیده و اهداف اجتماعی را تامین می‌کند. Cooper, 2005))

بازاریابی را ‌می‌توان ازدیدگاه مشتری نیز تعریف­کرد. پیتر­دراکر در این رابطه تعریف زیر را ارائه می‌کند: « در صورتی که بازاریابی از نظر نتیجه نهایی آن ملاحظه شود، اساس کار تجارت است. » این تعریف مشخص می‌کند که تأکید باید بر چه عواملی باشد و این مسئله توجیه اقتصادی وجود یک شرکت در یک حرفه یا تجارت است . یک شرکت وقتی می‌تواند به صورت بلندمدت به کار خود ادامه دهد که رضایت مشتری را تامین کند . این امر مستلزم فعالیت های گوناگون بازاریابی در طی زمان است. بازاریابی مهم ترین قدم در صادرات است. شناخت بازارهای خارجی و راه های نفوذ به آن، شناخت هسته­های قدرت ، شناخت رقبا در کشور هدف از مهم­ترین قسمت­هاست که نیازمند تحقیقات و جمع ­آوری­اطلاعات استراتژیک است. استراتژی بازاریابی شامل مشخص­کردن گروه­هایی از مشتریان ( بازار هدف ) است که یک بنگاه می‌تواند در مقایسه با رقبای خود به نحو بهتری خدمت­دهی کند. در استراتژی بازاریابی، یک بنگاه تصمیم می­گیردعرضه محصول، قیمت، پخش و کوشش­های ترویجی­اش را متوجه بخش خاصی از بازار کند. Harrington ,2006))

در حالت ایده آل، استراتژی گزینش شده باید نیازهایی از مشتریان را هدف بگیرد که در حال حاضر در بازار برآورده نشده اند و از ظرفیت لازم برای سوددهی برخوردارند. استراتژی مؤثر، ‌به این نکته توجه دارد که یک کسب وکار نمی تواند همه کار برای طیف های مختلفی از مشتریان انجام دهد و باید بازار و توانمندی هایش را بررسی و تحلیل و در پایان بر یک بازار هدف ، تمرکز کند . فقدان فعالیت مستمر مؤسسات و شرکت های دست اندرکار تولید یا بازاریابی جهت تنظیم یک برنامه مدون بازاریابی از ضعف های دیگری بوده که فرصت توسعه صادرات مناسب را از بین برده است. (Christensen,., 2007) توجه به شیوه های بازاریابی صحیح می‌توانند علاوه بر توزیع و ترویج فروش، طراحی و قیمت گذاری مناسبی را دربر داشته باشد، بدین ترتیب موجبات جلب رضایت مشتری فراهم شده و بازاریابی درست منابع جهت تامین نیاز بازار ایجاد می شود . و این موضوع گام های بعدی را در بررسی قابلیت ها و استعدادهای جذب بازار به دنبال خواهد داشت. یکی از دلایل عدم موفقیت صادرکنندگان نبود اطلاعات صحیح و جامع است که مانع ورودآنها به بازارهای جهانی شده و رشد بالقوه آن ها را محـدود می‌کند. صادرات با طیف وسیعی از عوامل محیطی، مشتریان و رقبایی سرکار دارد که متفاوت با بازار داخلی هستند. به همین دلیل تحقیقات بازار و تبلیغات صادراتی، نیازمند مدیریت و روش های متناسب با بازارهای هدف و مخاطبین آن ها‌ است.یک صادرکننده قبل از ورود به بازار خارجی نیازمند آن است که با انجام تحقیقات لازم در بازار با نوع اطلاعات مورد نیاز و روش جمع‌ آوری آن از کشور دیگری که متفاوت از کشور خود است، آشنا شود. تفاوت های محیطی، تفاوت های فرهنگی، حقوقی، سیاسی، اقتصادی، مالی، جغرافیایی، بازارهای چندملیتی، مناطق آزاد و توافق های اقتصادی، سطح توسعه اقتصادی و ریسک و عمده اطلاعات مورد نیاز صادرکننده را دربر می‌گیرد که باید ‌در مورد آن ها تحقیق انجام دهد. Khanna T, 2005)) خلاء رویکرد استراتژیک در بازاریابی محصولات صادراتی به خوبی نمایان است. مشکلات اصلی در صادرات به ویژه مشکلات اصلی در زمینه بازاریابی، نحوه بسته بندی و عدم شناخت بازارهای مناسب و عدم تمایل به گسترش بازاریابی و تکامل دانش شناختی، از مواردی هستند که برای حل آن ها نیاز به استراتژی و مدیریتی هدفمند ، احساس می­ شود و تا تفکر ، اندیشه و تحقیقات استراتژیک برای اصلاح این مسائل وجود نداشته باشد، Cooper, 2005)) توسعه بازار صادراتی نیز امکان پذیر نخواهد بود. تحقیقات در بازارهای مقصد با توجه به سیاست­ها و محدودیت­های کشورهای مقصد و مبدأ و تحقیق و بررسی پیرامون آن ها از اقداماتی است که باید برای ورود به بازارهای جهانی صادرات انجام شودواین موضوع مستلزم برنامه استراتژیک بوده تابراساس آن برنامه­ای جامع وعلمی، طراحی و به­اجراگذاشته­شود. به صادرات بایدبه عنوان پدیده ای علمی نگریست وآنرا طبق اصول صادرات پیش برد و به عنوان یک رشته علمی که روزبه روزمفاهیم تازه تری درآن تعریف می شود، نگریست. با نگاهی به تعریف بازاریابی، می­بینیم که تحقیق و تبلیغات جزیی از فرایند بازاریابی بوده و با دیگر قسمت ­ها ارتباط دارد و به طور خاص در بازاریابی صادراتی نقش آن ها بسیار حساس و حیاتی است. جهانی سازی رو به رشد بازار ها و افزایش مشارکت سازمان ها در سطح جهانی منجر ‌به این شده تا عملکرد صادراتی مرکز توجهات بسیاری در متون تحقیقتی محققین قرار گیرد. ( Leonidou, 2003; Matanda & Freeman, 2009)

انعطاف پذیری استراتژیک ؛ شناخت مدیریتی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...