"آماده کارشناسی ارشد | ۳-۴-۳-۱ اعتبار و ورایی شیوه های فرزند پروری بامریند – 9 |
بررسیهایی که تا به امروز در مورد نئو به عمل آمده است، مثبت بوده اند (وایدیگر، ۱۹۹۲). بررسی های صورت گرفته این آزمون را بهترین نماینده ابعاد پنج عاملی بزرگ میدانند و مخصوصاّ پژوهشها اعتبار و پایایی آن را مطلوب گزارش کرده اند.
۳-۴-۳ شیوه های فرزندپروری بامریند
دایانا بامریند در دانشگاه کالیفرنیا در سال ۱۹۷۳ مجموعه بررسیهایی را انجام داد که طی آن الگوهایی که از شیوههای فرزندپروری والدین مشخص شد ابتدا برای مطالعات خود پرسشهایی را طراحی کرد که به نام خود او معرفی شد. در این پرسشنامه ۳۰ سوالی، ۱۰ سوال آن به شیوه سهلگیرانه، ۱۰ سوال به شیوه مستبدانه و ۱۰ سوال دیگر آن به شیوه آزاد منشانه اختصاص دارد.
در مقابل هر عبارت پنج ستون با عناوین «کاملأ موافقم»، «موافقم»، «تقریبأ مخالفم»، «مخالفم» و«کاملأ مخالفم» قرار دارد که به ترتیب از صفر تا ۴ نمره گذاری می شود. با جمع نمرات سوالات مربوطه به هر شیوه، سه نمره مجزا به دست می آید، شماره سوالهایی که به هر کدام از شیوه ها اختصاص دارند به صورت جدول در زیر آمده است (جدول ۳-۲).
جدول ۳-۲) سوالات اختصاص یافته به هر یک از شیوه های فرزندپروری در پرسشنامه بامریند
ردیف روشهای فرزندپروری شماره سوالات ۱ سهلگیرانه ۱-۶-۱۰-۱۳-۱۴-۱۷-۱۹-۲۱-۲۴-۲۸ ۲ مستبدانه ۲-۳-۷-۹-۱۲-۱۶-۱۸-۲۵-۲۶-۲۹ ۳ آزاد منشانه ۴-۵-۸-۱۸-۱۵-۲۰-۲۲-۲۳-۲۷-۳۰
۳-۴-۳-۱ اعتبار و ورایی شیوه های فرزند پروری بامریند
آزمون بوری (۱۹۹۱) میزان پایایی این پرسشنامه را با بهره گرفتن از روش بازآزمایی در بین گروه مادران به شرح زیر گزارش داده است:
۸۱/۰ شیوه سهلگیرانه، ۸۶/۰ برای شیوه مستبدانه و ۷۸/۰ برای آزاد منشانه، که در هر شیوه نشانگر پایایی آزمون بوده است. بوری برای بررسی بیشترین میزان اعتبار پرسشنامه از روش افتراقی استفاده نمود و نشان داد که مستبد بودن مادر رابطه عکس با سهلگیری (۳۸/۰-) و رفتار دموکراسی (۴۸/۰-) دارد.
۳-۵ شیوه اجرا
در ابتدا مجوزات لازم جهت اجرای پرسشنامه ها در بین نمونه های مد نظر، از سازمان آموزش و پرورش استان لرستان دریافت شد. سپس ابزارهای پژوهشی که به صورت پرسشنامه تنظیم گردیده بود؛ متناسب با اهداف تحقیق در بین دانش آموزان توزیع گردید و پس از تکمیل، پرسشنامه ها جمع آوری شد و با بهره گرفتن از نرم افزارهای آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
۳-۶ شیوه آماری تجزیه و تحلیل داده ها
به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و پاسخگویی به فرضیه های پژوهش از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش همبستگی و رگرسیون استفاده شد و برای انجام این عملیات آماری نرم افزار spss مورد استفاده قرار گرفت.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه
در این فصل به تجزیه و تحلیل داده ها خواهیم پرداخت. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی خواهد بود. در سطح توصیفی ما برای آزمودنی ها شاخص های توصیفی، فراوانی، درصد فراوانی، نمودار ستونی، میانگین، میانه، واریانس و …. را به دست خواهیم آورد؛ و در بخش استنباطی هم به آزمون فرضیه ها خواهیم پرداخت. برای آزمون فرضیه ها از مدل آماری و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده کردیم و پس از تجزیه و تحلیل داده ها نتایج به صورت جدول نشان داده شدند.
۴-۱-۱ تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها
در این بخش به تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامهها در سطح آمار توصیفی پرداخته شده است. در سطح توصیفی ما برای آزمودنی ها شاخص های توصیفی، فراوانی، درصد فراوانی، نمودار ستونی، میانگین، میانه، واریانس و …. را به دست خواهیم آورد و پس از تجزیه و تحلیل، نتایج را به صورت جدول های زیر ارائه دادهایم.
جدول۴-۱) جدول فراوانی آزمودنیها در متغییر نوع سن آزمودنیها
سن آزمودنی ها فراوانی درصد ۱۳ ۱ .۹ ۱۴ ۲۰ ۱۸٫۷ ۱۵ ۲۱ ۱۹٫۶ ۱۶ ۳۰ ۲۸٫۰ ۱۷ ۳۵ ۳۲٫۷ جواب نداده ۹۳ – جمع ۲۰۰ ۱۰۰٫۰
نمودار۴-۱) نمودار ستونی برای آزمودنیها در متغیر سن آزمودنیها
نتایج به دست آمده در جدول بالا شاخص های مرکزی را برای آزمودنیها در متغیر سن نشان میدهد. با توجه به نتایج به دست آمده ۰٫۹ درصد از آزمودنیها خود را ۱۳ سال،۱۸٫۷ درصد ، ۱۴ سال، ۱۹٫۶ درصد ، ۱۵ سال، ۲۸٫۰ درصد، ۱۶ سال و ۳۲٫۷ درصد هم خود را ۱۷ ساله ذکر کرده اند.
جدول۴-۲) جدول فراوانی آزمودنیها در متغیر وضیعت تاهل
وضیعت تاهل فراوانی درصد مجرد ۹۳ ۹۶٫۹ متاهل ۳ ۳٫۱ جواب نداده ۱۰۴ – جمع ۲۰۰ ۱۰۰٫۰
نمودار۴-۲)-نمودار ستونی برای آزمودنی ها در متغیر وضیعت تاهل
با توجه به نتایج به دست آمده ۹۶٫۹ درصد از آزمودنی ها خود را مجرد و ۳٫۱ درصد هم خود را متاهل ذکر کردهاند.
جدول۴-۳) جدول فراوانی آزمودنیها در متغیر نوع میزان تحصیلات
میزان تحصیلات فراوانی درصد
-
- – resilience ↑
-
- – Luthar and cicchetti ↑
-
- – Garmezy ↑
-
- – Connor ↑
-
- – Cornone ↑
-
- – positive psychology ↑
-
- – Gampbell- sills, Cohan & Stein ↑
-
- – Garmezy and Masten ↑
-
- – White, Driver & Warren ↑
-
- – Smith, et al. ↑
-
- – Pinquart ↑
-
- – Fraser, Rechman & Galinsky ↑
-
- – Lafromboise, et al. ↑
-
- – Diana Baumrind ↑
-
- – authoritative child- rearing style ↑
-
- – authoritarian child- rearing style ↑
-
- – permissive child- rearing style ↑
-
- – Laura Berk ↑
-
- – Grotberg ↑
-
- – Grile ↑
-
- – Bloger and Zuckerman ↑
-
- – Bartely and Roesch ↑
-
- – Spence ↑
-
- – child-rearing practices ↑
-
- – Darling and Steinberg ↑
-
- – Glaskore, et al. ↑
-
- – personality ↑
-
- – Varen ↑
-
- – Allport ↑
-
- – Schultz ↑
“
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-18] [ 08:22:00 ب.ظ ]
|