بررسی­هایی که تا به امروز ‌در مورد نئو به عمل آمده است، مثبت بوده ­اند (وایدیگر، ۱۹۹۲). بررسی های صورت گرفته این آزمون را بهترین نماینده ابعاد پنج عاملی بزرگ می­دانند و مخصوصاّ پژوهش­ها اعتبار و پایایی آن را مطلوب گزارش کرده ­اند.

 

۳-۴-۳ شیوه ­های فرزند­پروری بامریند

 

دایانا بامریند در دانشگاه کالیفرنیا در سال ۱۹۷۳ مجموعه بررسی­هایی را انجام داد که طی آن الگوهایی که از شیوه­­های فرزند­پروری والدین مشخص شد ابتدا برای مطالعات خود پرسش­هایی را طراحی کرد که به نام خود او معرفی شد. در این پرسش­نامه ۳۰ سوالی، ۱۰ سوال آن به شیوه سهل­گیرانه، ۱۰ سوال به شیوه مستبدانه و ۱۰ سوال دیگر آن به شیوه آزاد منشانه اختصاص دارد.

 

در مقابل هر عبارت پنج ستون با عناوین «کاملأ موافقم»، «موافقم»، «تقریبأ مخالفم»، «مخالفم» و«کاملأ مخالفم» قرار دارد که به ترتیب از صفر تا ۴ نمره گذاری می­ شود. با جمع نمرات سوالات مربوطه به هر شیوه، سه نمره مجزا به دست می ­آید، شماره سوال­­هایی که به هر کدام از شیوه ­ها اختصاص دارند به صورت جدول در زیر آمده است (جدول ۳-۲).

 

جدول ۳-۲) سوالات اختصاص یافته به هر یک از شیوه ­های فرزند­پروری در پرسش­نامه بامریند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ردیف روش­های فرزندپروری شماره سوالات ۱ سهل­گیرانه ۱-۶-۱۰-۱۳-۱۴-۱۷-۱۹-۲۱-۲۴-۲۸ ۲ مستبدانه ۲-۳-۷-۹-۱۲-۱۶-۱۸-۲۵-۲۶-۲۹ ۳ آزاد منشانه ۴-۵-۸-۱۸-۱۵-۲۰-۲۲-۲۳-۲۷-۳۰

۳-۴-۳-۱ اعتبار و ورایی شیوه های فرزند پروری بامریند

 

آزمون بوری (۱۹۹۱) میزان پایایی این پرسش­نامه را با بهره گرفتن از روش بازآزمایی در بین گروه مادران به شرح زیر گزارش داده است:

 

۸۱/۰ شیوه سهل­گیرانه، ۸۶/۰ برای شیوه مستبدانه و ۷۸/۰ برای آزاد منشانه، که در هر شیوه نشانگر پایایی آزمون بوده است. بوری برای بررسی بیشترین میزان اعتبار پرسش­نامه از روش افتراقی استفاده نمود و نشان داد که مستبد بودن مادر رابطه عکس با سهل­گیری (۳۸/۰-) و رفتار دموکراسی (۴۸/۰-) دارد.

 

۳-۵ شیوه اجرا

 

در ابتدا مجوزات لازم جهت اجرای پرسش­نامه­ ها در بین نمونه ­های مد نظر، از سازمان آموزش و پرورش استان لرستان دریافت شد. سپس ابزار­های پژوهشی که به صورت پرسش­نامه تنظیم گردیده بود؛ متناسب با اهداف تحقیق در بین دانش آموزان توزیع گردید و پس از تکمیل، پرسش­نامه­ ها جمع‌ آوری شد و با بهره گرفتن از نرم افزارهای آماری SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

 

۳-۶ شیوه آماری تجزیه و تحلیل داده ­ها

 

به منظور تجزیه و تحلیل داده ­ها و پاسخ­گویی به فرضیه ­های پژوهش از روش آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. همچنین برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش همبستگی و رگرسیون استفاده شد و برای انجام این عملیات آماری نرم افزار spss مورد استفاده قرار گرفت.

 

فصل چهارم

 

تجزیه و تحلیل داده ­ها

 

۴-۱ مقدمه

 

در این فصل به تجزیه و تحلیل داده ها خواهیم پرداخت. تجزیه و تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی و استنباطی خواهد بود. در سطح توصیفی ما برای آزمودنی ها شاخص­ های توصیفی، فراوانی، درصد فراوانی، نمودار ستونی، میانگین، میانه، واریانس و …. را به دست خواهیم آورد؛ و در بخش استنباطی هم به آزمون فرضیه ­ها خواهیم پرداخت. برای آزمون فرضیه ­ها از مدل آماری و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده کردیم و پس از تجزیه و تحلیل داده ­ها نتایج به صورت جدول نشان داده شدند.

 

۴-۱-۱ تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها

 

در این بخش به تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامه‌ها در سطح آمار توصیفی پرداخته شده است. در سطح توصیفی ما برای آزمودنی ها شاخص­ های توصیفی، فراوانی، درصد فراوانی، نمودار ستونی، میانگین، میانه، واریانس و …. را به دست خواهیم آورد و پس از تجزیه و تحلیل، نتایج را به صورت جدول های زیر ارائه داده­ایم.

 

جدول۴-۱) جدول فراوانی آزمودنی­ها در متغییر نوع سن آزمودنی­ها

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سن آزمودنی ها فراوانی درصد ۱۳ ۱ .۹ ۱۴ ۲۰ ۱۸٫۷ ۱۵ ۲۱ ۱۹٫۶ ۱۶ ۳۰ ۲۸٫۰ ۱۷ ۳۵ ۳۲٫۷ جواب نداده ۹۳ جمع ۲۰۰ ۱۰۰٫۰

 

 

نمودار۴-۱) نمودار ستونی برای آزمودنی­ها در متغیر سن آزمودنی­ها

 

نتایج به دست آمده در جدول بالا شاخص­ های مرکزی را برای آزمودنی­ها در متغیر سن نشان می­دهد. با توجه به نتایج به دست آمده ۰٫۹ درصد از آزمودنی‌ها خود را ۱۳ سال،۱۸٫۷ درصد ، ۱۴ سال، ۱۹٫۶ درصد ، ۱۵ سال، ۲۸٫۰ درصد، ۱۶ سال و ۳۲٫۷ درصد هم خود را ۱۷ ساله ذکر کرده ­اند.

 

جدول۴-۲) جدول فراوانی آزمودنی­ها در متغیر وضیعت تاهل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

وضیعت تاهل فراوانی درصد مجرد ۹۳ ۹۶٫۹ متاهل ۳ ۳٫۱ جواب نداده ۱۰۴ – جمع ۲۰۰ ۱۰۰٫۰

 

 

نمودار۴-۲)-نمودار ستونی برای آزمودنی ها در متغیر وضیعت تاهل

 

با توجه به نتایج به دست آمده ۹۶٫۹ درصد از آزمودنی ها خود را مجرد و ۳٫۱ درصد هم خود را متاهل ذکر کرده‌اند.

 

جدول۴-۳) جدول فراوانی آزمودنی­ها در متغیر نوع میزان تحصیلات

 

 

 

 

میزان تحصیلات فراوانی درصد

 

    1. – resilience ↑

 

    1. – Luthar and cicchetti ↑

 

    1. – Garmezy ↑

 

    1. – Connor ↑

 

    1. – Cornone ↑

 

    1. – positive psychology ↑

 

    1. – Gampbell- sills, Cohan & Stein ↑

 

    1. – Garmezy and Masten ↑

 

    1. – White, Driver & Warren ↑

 

    1. – Smith, et al. ↑

 

    1. – Pinquart ↑

 

    1. – Fraser, Rechman & Galinsky ↑

 

    1. – Lafromboise, et al. ↑

 

    1. – Diana Baumrind ↑

 

    1. – authoritative child- rearing style ↑

 

    1. – authoritarian child- rearing style ↑

 

    1. – permissive child- rearing style ↑

 

    1. – Laura Berk ↑

 

    1. – Grotberg ↑

 

    1. – Grile ↑

 

    1. – Bloger and Zuckerman ↑

 

    1. – Bartely and Roesch ↑

 

    1. – Spence ↑

 

    1. – child-rearing practices ↑

 

    1. – Darling and Steinberg ↑

 

    1. – Glaskore, et al. ↑

 

    1. – personality ↑

 

    1. – Varen ↑

 

    1. – Allport ↑

 

    1. – Schultz ↑

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...