در واقع کارایی از دو بخش تشکیل می‏ شود: بخش نخست در رابطه با سرعتی مطرح است که بازار واکنش نشان می‏ دهد؛ بخش دوم به وجاهت این واکنش مربوط می‏ شود. ‌در مورد سرعت، شواهد بیانگر این است که آن امری قطعی است. بازار در برابر اطلاعات جدید(و حتی در برابر اطلاعات مورد انتظار ) واکنش بسیار سریع نشان می‏ دهد. برای مثال، نتیجه تحقیقات نشان می‏ دهد که در بسیاری از موارد واکنش بازار در برابر اطلاعات جدید ظرف چند ساعت به اوج خود می‏رسد(به اصطلاح کامل می‏ شود). همچنین نتیجه تحقیقات نشان می‏ دهد که پس از انتشار گزارش‏های مربوط به سود سالانه ،تقریبا ۸۵ تا ۹۰٪ اطلاعات بر قیمت سهام اثر گذاشته است. ‌در مورد صحت اطلاعات، شواهد و نتیجه تحقیقات چندان روشن نیست. تحقیقات اولیه توانست این پدیده را تأیید کند، ولی برخی از تحقیقاتی که به تازگی انجام شد ‌به این نتیجه رسید که ‌در مورد صحت کامل اطلاعات تردیدهایی به وجود می ‏آید. بخشی از این تردیدها بدان سبب است که نمی‏توان «دانش مناسب» را تعریف کرد. این موضوع به ویژه زمانی مشکل می‏ شود که در این دنیا دیدگاه ها و نظرهای متفاوتی وجود دارد، یعنی ما در دنیایی متشکل از مجموعه باورهای ناهمگون یا نامتجانس زندگی می‏ کنیم .

حتی اگر باورها یا اعتقادات همگون یا متجانس باشند، باز هم باید منتظر انواع واکنش‏های مختلف و متعدد باشیم. اکثر مطالعات در این حوزه، متغیرهای زیر را در نظر گرفته اند: تجزیه سهام، پدیده‌های پیش‌بینی نشده جهانی و اخبار اقتصادی، اعلامیه تغییر در رویه‏ های حسابداری و پدیده‌های خاص شرکتی می‏ باشند. علت انجام تحقیقات این فرضیه است که آیا بازار سهام در کسب و پردازش اطلاعات ورودی به طور معقول عمل می ‏کند و این که آیا اطلاعات بدون درنگ و بدون تأمل و گرایش خاص در قیمت اوراق بهادار منعکس می‏ شود یا خیر (پارساییان،صص۲۵۱-۲۴۴).

۲-۴ حسابداری تعهدی:

سود حسابداران بر اساس مبنای تعهدی شناسایی و گزارش می‏ شود. استفاده از مبنای تعهدی موجب متفاوت شدن میزان سود عملیاتی گزارش شده با جریانات نقد عملیاتی و گزارش یکسری اقلام تعهدی در گزارشات مالی خواهد شد.

سود حسابداری به دو جز نقدی و تعهدی قابل تفکیک است. جز تعهدی نیز به اجزا دیگری قابل تجزیه می‏ باشد. حسابداری تعهدی در تعیین سود در دوره های زمانی متفاوت، حق انتخاب بر زمان تشخیص برخی اقلام هزینه از جمله هزینه‏ های تبلبغات و مخارج تحقیق و توسعه دارند. از سوی دیگر مدیران در سیستم تعهدی حسابداری با گزینه‏های متفاوتی ‌در مورد زمان تشخیص درآمدها روبه رو هستند مانند تشخیص سریعتر درآمد از طریق انجام فروش‏های نسیه، اینگونه عملکرد از سوی مدیران به عنوان مدیریت سود شناخته می‏ شود. قسمتی از سود حسابداری نقدی می‏ باشد. یعنی وجه نقد حاصل از عملیات شرکت (جریان وجه نقد) در داخل این سود قرار دارد و قسمتی از آن را اقلام تعهدی (تفاوت بین سود و جریان‏های نقدی) تشکیل می ‏دهند. بخش تعهدی سود به مراتب از بخش نقدی آن دارای اهمیت بیشتری در ارزیابی عملکرد شرکت می‏ باشد. وجه نقد به دست آمده در طی یک دوره مالی، اطلاعات مربوطی به حساب نمی‏آید، چون وجه نقد شناسایی شده مشکلات “تطابق” و “زمانبندی” را دارد که می‏تواند منجر به اندازه گیری غیرصحیح عملکرد شرکت شود. برای کاستن از این مشکلات اصول پذیرفته شده حسابداری در این مورد رهنمودهایی دارد تا دقت در اندازه گیری عملکرد شرکت را به وسیله استفاده از اقلام تعهدی افزایش دهد تا مشکلات زمانبندی و تطابق شناسایی گردش وجه نقد در سود حسابداری را اصلاح کند. اقلام تعهدی به دو جز منتظره و غیر منتظره قابل تقسیم است (قورتولیش،۱۳۸۸)

۲-۵ عدم تقارن اطلاعاتی:

‌به این معنا است که مدیران درباره جریان‏های نقدی، فرصت‏های سرمایه گذاری و به طور کلی چشم انداز آتی و ارزش واقعی شرکت اطلاعاتی بیش از اطلاعات برون سازمانی در اختیار دارند. بعبارتی به معنای نابرابری بین دو طرف قرارداد است که به موجب به وجود آمدن دو دسته اشخاص آگاه و ناآگاه می‏ گردد، عاملی که بر روابط بین ذینفعان و شرکت تاثیر می‏ گذارد)فخاری و تقوی،۱۳۸۸).

سرمایه گذاران آگاه عمدتاً به اشخاص دارای اطلاعات محرمانه مانند مدیران، تحلیل گران و مؤسسات و افرادی دسترسی دارند که می ‏توانند از آن‏ها اطلاعات دریافت کنند. لذا سرمایه گذاران آگاه به دلیل برخورداری از اطلاعات محرمانه ای که در قیمت‏ها منعکس نشده اند، اقدام به معامله می‏ کنند. در مقابل سرمایه گذاران ناآگاه افراد عادی هستند که تنها راه دستیابی آن‏ها به اطلاعات، گزارشات منتشر شده از جانب شرکت‏ها می‏ باشد. این گونه سرمایه گذاران که معامله گران نقد نیز نامیده می ‏شوند، تنها به دلایل نقدینگی به انجام معامله اقدام می‏ کنند. ‌بنابرین‏ عده ای از سهام‌داران از آگاهی بیشتری نسبت به سایرین برخوردارند و این امر موجب عدم تقارن اطلاعاتی می‏ شود (خوش طینت ‌و یوسفی اصل،۱۳۸۶).

در صورتی که اطلاعات موردنیاز به صورتی نامتقارن بین افراد توزیع شود، انتقال اطلاعات به صورت نابرابر بین مردم صورت گیرد، می‏تواند نتایج متفاوتی را نسبت به موضوعی واحد سبب شود. ‌بنابرین‏ قبل از اینکه خود اطلاعات برای فرد تصمیم گیرنده مهم باشد، این کیفیت توزیع اطلاعات است که باید به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد.

زمانی که عدم تقارن اطلاعاتی در رابطه با سهام یه شرکت افزایش یابد، ارزش ذاتی آن با ارزشی که سرمایه گذاران در بازار سرمایه برای سهام موردنظر قائل می ‏شوند متفاوت خواهد بود، در نتیجه ارزش واقعی سهام شرکت‏ها با ارزش مورد انتظار سهام‌داران تفاوت خواهد داشت .

آنچه در بازارهای سرمایه باید مورد توجه قرار گیرد این است که بسیاری از افرادی که اقدام به سرمایه گذاری می‏ کنند مردم عادی هستند که تنها دسترسی آن‏ها به اطلاعات مهم، گزارشات منتشر شده از جانب شرکت‏ها می‏ باشد. حال اگر در بین سرمایه گذارانی که در بازارهای سرمایه مشغول فعالیت بوده، افرادی باشند که از نظر اطلاعاتی نسبت به سایرین در موقعیت بهتری قرار داشته باشد موجب به وجود آمدن عدم تقارن اطلاعاتی در بازار سرمایه می ‏شوند که بر طبق آن افراد آگاه را، نسبت به سایرین در موقعیت تصمیم گیری مناسب تری قرار می‏ دهد .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...