مقاله-پروژه و پایان نامه | ۲-۱۲- مدیریت دانش در سازمان دانشمحور – 10 |
-
- ایجاد روح دانشی
-
- افزایش کمیت و کیفیت توأمان دانش
-
- افزایش کارایی انتقال دانش
-
- ایجاد انعطاف پذیری سازمانی
-
- اجرای اثربخش مدیریت تحول
-
- حرکت به سمت اقتصاد دانش محور
-
- توسعه سرمایه های فکری و معنوی سازمان
-
- زمینه سازی خلق دانش جدید سازمانی
-
- تغییر پار ادایم های ارزیابی عملکرد سازمانی
-
- مدیریت آگاهانه دانش
-
- مدیریت دانش ضمنی در سازمان
-
- از بین بردن موانع یادگیری سازمانی
-
- افزایش رضایت شغلی
- کاهش درصد تغییر و تبدیلات در سازمان
۲-۱۱- سازمان دانش محور
عصر کنونی عصر دانش بیان میشود، عبارت زمان دانش محور حداقل در سه محیط میتواند استفاده شود: کار دانش محور، کارگران دانش و سازمانهای دانش محور. به علاوه تفاوت بین سازمانهای دانش محور یا غیر دانش محور خود به خود آشکار نیست. همه انواع کارها و سازمانها به نظر میرسد با دانش مرتبط هستند. کارکنان به منظور کسب مزیت رقابتی به «دانستن-چهچیزی» و «دانستن –چگونه» نیاز دارند (Swart & Kinnie , 2003).
با جهانی شدن اقتصاد و شبکه های فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی، تولید دانش به سمت تخصصی شدن حرکت کردهاست و مدیریت دانش و فناوری به طور فزایندهای متنوع میشود. در چنین شرایطی پیدایش سازمانهای دانش محور در سیستم اقتصادی الزامی میشود تا بتوانند دانش را نوآوری نمایند .(Wen & Yingchun, 2009)
سازمانهای دانشمحور به سرعت غیر قابل باوری در سالهای اخیر رشد کردهاند. یاهو را در نظر بگیرید، ارزش سهام این شرکت در یک سال بیش از ده برابر شد و ارزش بازاری آن در حال حاضر تقریباً ده برابر ارزش دفتری آن میباشد. رشد سریع گوگل یک مثال برجستهتری از این پدیده است، در عصر صنعتی، زمین سرمایه و نیروی کار از مهمترین عوامل کسب مزیت رقابتی بودند، لیکن در عصر کنونی اقتصاد دانش، دانش نقش حیاتیتری را بازی میکند آنقدر که یکی از با ارزشترین داراییها در سازمانهای دانش محور شده است (Wu et al , 2008) .
به طور کلی سازمانهای دانش محور به طور عمده ارائه کننده داده های مبتنی بردانش برای فرایند های کسب و کار دیگر سازمانها، ازجمله مشتریان بخش خصوصی و عمومی میباشند. مایلز و همکارانش سه ویژگی عمده برای سازمانهای دانش محورشناسایی کرده اند (Muller& Doloreux, 2009) :
۱٫ سازمان به طور قابل ملاحظهای مبتنی بر دانش حرفهای میباشند.
۲٫آن ها یا خودشان منبع اولیه دانش و اطلاعات هستند یا اینکه از دانش خود برای تولید خدمات واسطهای استفاده میکنند.
۳٫آن ها از مزیت رقابتی برخوردار هستند.
سازمانهای دانش محور دارای ویژگیهای زیر میباشند (OECD, 2000) :
-
- اینگونه سازمانها از حجم زیادی از دانش استفاده میکنند.
-
- اعضای حرفهای این سازمانها سطح بالایی از دانش را در اختیار دارند که نمیتوان آن دانش را به گستردگی و سادگی به اشتراک گذاشت بدین مفهوم که اعضا دارای تخصص هستند و به راحتی نمیتوان آنها را جایگزین یکدیگر کرد.
-
- به استقبال تغییر میروند و در برابر آن مقاومت نمیکنند و سازماندهی مجدد امری رایج در اینگونه سازمانها می باشد.
-
- سرمایه اجتماعی از جمله تعامل، اعتماد و غیر رسمیت در سطح بالایی قرار دارد. «شما میتوانید با هر کسی صحبت کنید، اگر ایدهای دارید حتماً آن را بیان کنید.”
-
- به کارکنان رده پایین به عنوان منابع غنی ایدههای جدید نگریسته میشود.
-
- از هرکسی انتظار میرود در نوآوری مشارکت نماید.
- دانش و ایدهها به طور فعال مدیریت میشوند.
مایلز سازمان دانش محور را همچنین به عنوان سازمانی در نظر میگیرد که شامل فعالیتهای اقتصادی هستند که منجر به تولید، جمع آوری و انتشار دانش میشود. تونینن[۱۹] تعریف دیگری برای سازمان دانش محور ارائه کردهاست که عبارت است از سازمانهای خبرهای که خدمات به دیگر شرکتها و سازمانها ارائه مینمایند (Toivonen, 2006) .
دن هرتوگ[۲۰](۲۰۰۰) تعریف دقیقتری از سازمان دانش محور پیشنهاد کردهاست مبنی بر اینکه سازمانهای دانش محور سازمانهایی هستند که به طور عمدهای مبتنی بر دانش حرفهای از جمله دانش یا خبرگی مرتبط با یک رشته یا زمینه خاص میباشند که کالا و خدماتی را تولید مینمایند که دانش محور هستند.
سازمانهای دانش محور مزیت رقابتی خود را از سرمایه انسانی و اجتماعی به دست میآورند که دارایی منحصر به فرد آن ها می باشد. سرمایه انسانی شامل دانش ضمنی و صریح فردی کارگران دانش می باشد، در حالی که سرمایه اجتماعی به دانشی که در روابط سازمانی و رویههای آن است اشاره دارد. سازمانهای دانش محور به سازمانهایی اشاره دارند که بیشتر کارشان گفته می شود عقلانی است و در آن کارکنان تحصیل کرده و شایسته، بخش عمده نیروی کار آنجا را تشکیل می دهند. به علاوه اینکه سازمان مدعی این است که محصولات و خدمات برجسته ارائه می کند. مثالی از سازمانهای دانش محور عبارتند از سازمانهای حسابداری، مدیریت، کامپیوتر و مشاوره، نمایندگیهای تبلیغات، شرکتهای با فناوری پیشرفته و سازمانهای تحقیق و توسعه می باشند (Swart& Kinnie , 2003).
بترکورت[۲۱] و همکارانش (۲۰۰۲) سازمان دانش محور را به عنوان بنگاهایی تعریف کردند که فعالیتهای اولیه با ارزش افزودهاش شامل جمع آوری، خلق و توزیع دانش به منظور توسعه خدمات و کالاهای سفارشی شده به منظور برطرف کردن نیاز های مشتریان میباشد.
ایده کسب و کار سازمان دانش محور فروش دانش ذخیره و توانایی حل مسائل است. تعدادی از سازمانهای دانش محور هدف سود صفر دارند زیرا کسب و کار اصلیشان حمایت واحدهای سازمانی یا هدف تحقق محصولات جدید یا روشهای جدید است. سازمانهای دانش محور از دیگر سازمانها یادگیری بهتری دارند. کارگران دانش و محیطهای سازمانی دانش محور الزاماًً در ساختارهای کمتر سلسله مراتبی فعالیت می کنند. در سازمانهای دانش محور تصمیم گیری و دستور دهی به طور گسترده در سازمان توزیع شده است. خود کنترلی، خود ارزیابی و سیستمهای مدیریت و تصمیم گیری جدید و … یک امر حیاتی در سازمانهای دانش محور است. سازمان دانش محور به سازمانی اطلاق می شود که دارای جریان غیر منظم و ناپایدار از کار مبتنی بر پروژه می باشد که دانش مهمترین داده در آن سازمان می باشد. (Jemielniak & Kociatkiewicz, 2009).
۲-۱۲- مدیریت دانش در سازمان دانشمحور
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 07:57:00 ب.ظ ]
|