محرک

ویژگی های کالا

نوع

مکان

نمونه

وجهه اجتماعی

منحصر به فرد بودن

صنایع دستی

کالاهای بومی

طرحهای بومی

قطب شمال

اقیانوسیه

تلق

صدف

وجهه اجتماعی

منحصر به فرد بودن

لباس

پاریس

لباسهای مد روز

اقتصادی

صرفه جویی در هزینه

معاملات با صرفه

مراکز خرید بزرگ

کالاهای قاچاق

اجناس بدل

اسیا

امریکا

اسیا

اسیا

لوازم الکتریکی

همه نوع کالا

نوارکاست/تلویزیون ساعت

خود باوری

نشان پیروزی

سر حیوانات شکار شده

اقلام معروف

افریقا

مسابقات المپیک

مدال

دلتنگی/غرور

سوغاتی/هدیه

همه جا

همه جا

منبع : باتلر(۱۹۹۱)

انجمن سفر امریکا نیز ده دلیل برای خرید ذکر ‌کرده‌است که در جدول ۲-۲ به ان پرداخته شده است .

جدول ۲-۲ : ده دلیل برای خرید

انجام کاری

۲۲%

خرید چیزی برای دیگران

۲۱%

شرکت در یک رویداد یا داشتن تعطیلاتی که برای گذران ان مجبور به سفر می شوید

۱۵%

خرید سوغاتی

۱۳%

علاقه به خرید/ معمولا خرید در سفر

۱۲%

دوستان/خویشاوندان ما را به خرید می‌برند

۶%

قیمتهای پایین تر/صرفه جویی پول

۶%

خرید اقلام منحصر به فرد یک مقصد/کالاهای اصل

۴%

تنوع مغازه ها نسبت به کشور خود

۳%

منبع : صنعت سفر امریکا ۲۰۰۰

علاوه بر موارد ذکر شده اهداف و محرک‌های زیادی در خریدهای گردشگران نقش دارند که در زیر به آن ها اشاره می شود :

۱-۲-۱-۳-۲ گرایش به خرید یادگاری[۱۸] و یادبود[۱۹]

در طول تاریخ مردم سوغاتی ها یا یادگاریهای گوناگونی خریده اند که یاد اور سفرهای خاطره انگیز آن ها باشد (گوردون ۱۹۸۶) . برای بسیاری از مسافران خرید یادگاری کار مهمی است و سفرشان بدون خرید سوغاتی به ندرت کامل می شود دلیل اصلی خرید سوغاتی یا یادگاری به یاد اوردن مکانی است که از ان بازدید کرده‌اند . غالبا یادگاریها به افراد کمک می‌کنند تا زمان‌های خاص و یا فرهنگ‌ها و مکان‌های معروفی را که از ان لذت برده اند به یاد بیاورند (لیترل ۱۹۹۰) . در تحقیق انجام گرفته توسط لیترل (۱۹۹۰) گردشگران بین‌المللی مورد سوال قرار گرفته اند تا مفاهیم مرتبط با صنایع دستی پارچه ای را که در سفرهایشان خریداری کرده‌اند ، توصیف کنند . در این تحقیق مفاهیم زیادی بیان شد اما مهمترین آن ها ارتباط این اقلام با مکان ، فرهنگ و خاطره های شخصی سفر است . ‌بنابرین‏ سوغاتی ها ‌یادآور تجربیات مسافران در سفر و نشانه ای ملموس از حضور آن ها در ان مکان نیز هستند . علاوه بر این در بسیاری از موارد بعد از برگشت به خانه ، سوغاتیها و دیگر اشیائ یادگاری سفر را تأیید کرده و این تجربه را طولانی می‌کنند . این مهمترین عنصر خرید است زیرا در زمان بعد از سفر که از ان به عنوان مرحله تجدید خاطره یاد می شود ، خاطرات ممکن است با گذر زمان تغییر کنند و رویدادهای پیشین دچار تغییر شوند . کارت پستالها و یادگاریها کمک می‌کنند تا خاطره این تجربه زنده بماند . گوردون استدلال می‌کند که خرید سوغاتی ، شیوه تعریف و توقف تجربه کوتاه مدت سفر است و به افراد این اجازه را می‌دهد تا بقایای یک تجربه خارق العاده را به جهان عادی بر گردانند . مردم نمی توانند به صورت نامحدود در زمان خارق العاده باقی بمانند اما می‌توانند قطعه ملموسی از ان زمان خارق العاده را نزد خود نگه دارند (اسوانسون ۱۹۹۴ : ۱۸ ) . وقتی گردشگران استاد کارانی را می بینند که در حال رنگ گردن پارچه ، بافتن سبد ، ساخت سفالینه و یا کنده کاری روی چوب هستند این اقلام مفهوم خاصی برای انان پیدا می‌کنند و تمایل بیشتری برای خرید در آن ها بر می انگیزد (اندرسون و لیترل [۲۰]۱۹۹۵).

برای بسیاری از خریداران گردشگری این عمل تلاشی برای ارتباط با استادکاران بومی است و نوعی میل درونی که از تفاوت‌های فرهنگی بین خریدار و فروشنده فراتر می رود . برای خریداران صنایع دستی این ارتباطات و تبادلات بخش مهمی از سفر محسوب می‌گردد . داشتن کالایی از یک استاد کار ماهر باعث می شود گردشگران در جستجوی دائم برای یافتن جزئیات پیچیده یک کالای بافته شده ، یک کوزه خوش ساخت و یا تکنیک‌های اتصال چوب باشند و از ان لذت ببرند . کانین (۲۰۰۰) به محبوبیت کالاهای مجموعه ای اشاره دارد که اغلب مفهوم حسرت زدگی را با خود به همراه دارند . طبق نظر شاکلی[۲۱] (۱۹۹۷: ۲۶) مسافران یا به دلیل فرصت‌های استثنایی که به وجود می اید کالاهای مجموعه ای را می خرند و یا مجموعه دارانی جدی هستند که ارزش دقیق چیزی را که می خواهند بخرند دارند و ارزش ان را نیز می دانند .

۲-۲-۱-۳-۲ در جستجوی اصالت[۲۲]

اصالت مسئله ای مرتبط و تا اندازه ای با خرید و مسافرت مشترک است . ناظران استدلال می‌کنند که مردم اغلب در جستجوی مکان‌ها و تجربه های اصیل سفر می‌کنند (مک کانل ۱۹۷۳) ، هر چند اصالت ‌به این شکل با اصالتی که گردشگران به دنبال ان هستند تفاوت دارد . در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی اصالت ، جنبه مهمی از تجربه بازدید کننده است و میزان رضایت او از یک سفر یا یک مکان خاص بستگی به اصالت ان دارد اینکه تا چه حد گردشگران به اصالت کالاهای سوغاتی و به اصالت مناطق علاقه دارند . این سوال مطرح است که علاقه واقعی یک مسئله کلیدی برای تحقیق درباره مصرف گردشگران شده است . گرایش گردشگران به خرید ، بر اساس زمینه‌های فرهنگی انان ، گستره و نوع فرصت‌های خرید در مقاصد ، موقعیت اقتصادی و متغیرهای دیگر دچار تغییر می شود . تولید و بازاریابی سوغاتی های دست ساز پاسخی جهانی ‌به این بازار جدید گردشگری است ، اما سوالهایی را ‌در مورد اصالت و تشابهات فرهنگی ایجاد می‌کند . معمولا به اصالت به عنوان ساختاری از اهداف اجتماعی و مفاهیم پیرامون ان نگریسته می شود . به عبارت دیگر اصالت یک اندیشه ذهنی است که از مکانی به مکان دیگر ، از فرهنگی به فرهنگی دیگر و از شخصی به شخص دیگر متفاوت است . این برداشت‌های ذهنی ‌در مورد اصالت سوغاتی ها ممکن است توسط فروشندگان ، تجربه و دانش مصرف کننده ، سنتهای اجتماعی ، روش های تولید کنندگان و به کار بردن فرایندها و مواد ایجاد شود . بر اساس نظر هیچکاک (۲۰۰۰: ۹) مغازه های سوغاتی عنصری اساسی در ایجاد این واقعیت در اجتماع هستند و می‌توانند با روش های خاصی سازمان دهی شوند که باعث ارتقائ اصالت کالاها گردند . شاید موثرترین روش در تعیین اصالت ، مفاهیمی است که خود گردشگران از طریق روش های خاصی به اجناس خود اطلاق می‌کنند . اما طبق تحقیق جامیسون (۱۹۹۹) استنباط سوغاتی فروشان این بود که گردشگران به اصل یا طرح بودن کالاها اهمیتی نمی دهند . سوغاتی هایی که گردشگران با خود به خانه می‌برند نوعی یادبود هستند که باید تصور کشور بازدید شده را ایجاد کنند .

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...