فصل سوم

روش شناسی تحقیق

۳-۱- مقدمه

در این فصل ابتدا به بررسی روش تحقیق، جامعه آماری، حجم نمونه و شیوه نمونه‌گیری ، روش تحقیق پرداخته شده و سپس در ادامه فصل ابزار گردآوری اطلاعات،‌ روائی و اعتبار ابزار جمع‌ آوری اطلاعات و روش های‌ تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات مورد مطالعه و بحث قرار گرفته است.

۳-۲- روش تحقیق

با توجه به‌ اینکه‌ پژوهش‌ حاضر قصد دارد بدون‌ دستکاری در متغیرهای‌ مورد نظر به‌ شرح‌ مفصلی‌ از شاخص‌های مدیریت دانش و عملکرد کارکنان بپردازد لذا از روش‌ توصیفی‌ همبستگی استفاده‌ شد. از طرف دیگر در پژوهش حاضر نظریه ­ها , قانونمندیها , اصول و فنونی را که در تحقیق تدوین می­شوند برای حل مسائل اجرایی و واقعی به کار می­ گیرند فلذا این پژوهش را از نظر هدف کاربردی ‌می‌توان قلمداد نمود و با توجه به اینکه جهت جمع ­آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده می­ شود تحقیق حاضر می‌دانی و از نوع توصیفی- پیمایشی ‌می‌باشد .

۳-۳- جامعه‌ آماری‌

جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه کارکنان بانک‌های صادرات استان آذربایجان غربی ‌می‌باشد که بر اساس اطلاعات موجود تعداد آن ها ۱۲۱۶ نفر ‌می‌باشد.

۳-۴- نمونه آماری و تعیین حجم نمونه

عمده‌ترین‌ مسئله‌ نمونه‌گیری‌، انتخاب‌ واقعی‌ نمونه‌ است‌، ملاحظه‌های‌ نظری‌ که‌ در این‌ رابطه‌ باید مورد توجه‌ قرار گیرد، عبارت است‌ است‌ از: الف‌) نماینده‌ واقعی‌ جامعه ب‌) تصادفی‌ بودن‌ (سرمد و دیگران، ۱۳۸۱، ۱۲۴).

بر اساس‌ فرمول‌ تعیین‌ حجم‌ نمونه‌ کوکران‌ و با در نظر گرفتن‌ موارد زیر حجم‌ نمونه‌ آماری‌ این‌ پژوهش‌ به‌ تعداد ۲۹۵ نفر تعیین شد . در نهایت برای ارتقاء میزان دقت اطلاعات و جهت اینکه آماره های حاصل شده از جامعه نمونه به مشخصات جامعه آماری نزدیک تر باشد حجم نمونه آماری با افزایش ۲۰ نفر به تعداد ۳۱۵ نفر افزایش یافت و پرسشنامه های تحقیق بین ۳۱۵ نفر از آزمودنی­ ها توزیع شد .

فرمول تعیین حجم نمونه :

۱۲۱۶N= 96/1=t 05/=d 5/=q 5/=p

۳-۵- روش نمونه گیری :

برای‌ انتخاب‌ واحدهای‌ مورد مطالعه‌ از روش‌ نمونه گیری مرحله­ ای استفاده شده است. برای این کار ابتدا با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین شهرستان‌های استان آذربایجان غربی ۴ شهر به صورت کاملا تصادفی انتخاب ­شد و سپس از بین شهرهای انتخاب شده نیز تعدادی (با توجه به جدول مورگان) از شعبات به صورت کاملا تصادفی انتخاب شدند و در نهایت پرسشنامه تحقیق بین کارکنان شعبات انتخاب شده توزیع شد .

۳-۶- ابزار گردآوری اطلاعات

ابزار جمع‌ آوری‌ اطلاعات‌ در این‌ پژوهش‌ پرسشنامه‌ (از پرسشنامه ­های موجود در زمینه مدیرت دانش و عملکرد استفاده شده‌ است) که‌ شامل‌ سؤالاتی در زمینه شاخص‌ها و مؤلفه‌­ های مدیریت دانش و عملکرد کارکنان می‌باشد در تنظیم‌ سؤالات ‌بسته‌ پرسشنامه‌ دقت‌ لازم‌ بعمل‌ آمده‌ تا هر یک‌ از سؤالهای‌ آن‌ یکی‌ از جنبه‌های‌ فرضیه‌های‌ این‌ پژوهش‌را مورد اندازه‌گیری‌ قرار دهد.

الف: پرسشنامه مربوط به مدیریت دانش که مؤلفه‌ ­های آن به شرح زیر فهرست می­ شود:

    • شناسایی

    • اعتبار سنجی

    • ذخیره

  • پالایش

برای هر کدام از مؤلفه‌­ها یاد شده تعدادی سوال (به شرح جدول زیر) طرح و در پرسشنامه آورده شده و برآیند حاصل شده از سوالات مربوط به مؤلفه‌­ها متغیر فوق را مشخص می­ نماید و از مجموع سوالات ‌می‌توان متغیر مدیریت دانش را محاسبه نمود.

جدول شماره ۳-۱: جدول تعداد سئوالات مرتبط با متغیر مدیریت دانش

ابعاد سئوالات

شماره سئوالات

تعداد سئوال

شناسایی

۳-۱

۳

اعتبارسنجی

۶-۴

۳

ذخیره

۹-۷

۳

پالایش

۱۲-۱۰

۳

ب: پرسشنامه مربوط به عملکرد که مؤلفه‌ ­های آن به شرح زیر فهرست می­ شود:

    • توانایی انجام کار

    • انگیزه فعالیت

    • اعتبار و اعتماد

    • ارزیابی

    • شرایط محیط

    • حمایت سازمان

  • وضوح انجام کار

برای هر کدام از مؤلفه‌­ها یاد شده تعدادی سوال (به شرح جدول زیر) طرح و در پرسشنامه آورده شده و برآیند حاصل شده از سوالات مربوط به مؤلفه‌­ها متغیر فوق را مشخص می­ نماید و از مجموع سوالات
‌می‌توان متغیر عملکرد را محاسبه نمود.

جدول شماره ۳-۲: جدول تعداد سئوالات مرتبط با متغیر عملکرد

ابعاد سئوالات

شماره سئوالات

تعداد سئوال

توانایی انجام کار

۵-۱

۵

انگیزه فعالیت

۶-۱۰

۵

اعتبار و اعتماد

۱۶-۲۰

۵

ارزیابی

۱۱-۱۵

۵

شرایط محیط

۲۱-۲۵

۵

حمایت سازمان

۲۹-۳۲

۴

وضوح انجام کار

۲۶-۲۸

۳

۳-۷- روایی‌[۳۹] و پایایی‌[۴۰] ابزار سنجش تحقیق

الف ) روایی ابزار جمع‌ آوری اطلاعات

برای‌ سنجش میزان‌ روایی‌ ابزار پژوهشی از روش نمادی استفاده شد بدین صورت که سؤالهایی در زمینه موضوع تحقیق در قالب پرسشنامه گردآوری و به چند نفر از اساتید مدیریت ارائه شد. که پس از دریافت پرسشنامه و استفاده از نظرات آن ها ‌در مورد کیفیت و کمیت سؤالات بر اساس چارچوب نظری تحقیق، در نهایت پرسشنامه ­های مدیریت دانش و عملکرد با صلاحدید‌ اساتید محترم راهنما و مشاور به آزمودنی‌ها جهت تکمیل ارائه شد.

ب) پایایی ابزار جمع‌ آوری اطلاعات

برای‌ تعیین‌ قابلیت‌ اعتماد ابزارهای‌ اندازه‌گیری‌ و یا بعبارت‌ دیگر برای‌ تعیین‌ پایایی‌ طرح‌ مذبور و پس‌ از حصول‌ اطمینان‌ از روایی‌ ابزار اندازه‌گیری‌ از روش ثبات درونی استفاده شد که یکی از شیوه ­های رایج در این روش استفاده از آلفای کرانباخ ‌می‌باشد که هر چقدر این مقدار به عدد ۱ نزدیکتر باشد اعتبار سازگاری درونی بیشتر است. برای این منظور پرسشنامه آماده شده در بین‌ ۳۰ نفر از کارکنان توزیع‌ و بعد‌ از تکمیل‌ توسط‌ آن ها، ضریب‌ آلفای‌ کرانباخ‌ با بهره گرفتن از نرم‌افزار SPSS استخراج شد، پس‌ از اینکه‌ پایائی‌ سئوالات‌ تحقیق‌ از طریق‌ آلفای‌ کرانباخ‌ حاصل‌ شد پرسشنامه‌ به‌ اجرا در آمد، لازم به ذکر است که پایایی پرسشنامه مربوط به عملکرد برابر با ۸۰/۰= و پایایی پرسشنامه مدیریت دانش برابر با ۹۲/۰= حاصل شد.

۳-۸- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

الف‌: بخش‌ توصیفی‌: در این‌ بخش‌ با استفاده‌ از روش های آمار توصیفی‌در رابطه‌ با نظرات آزمودنی­ها در زمینه عملکرد کارکنان و مدیریت اعمال شده هر کدام از سوالات مطرح شده در پرسشنامه با بهره گرفتن از جداول توزیع فراوانی و نمودار بحث‌ شد.

ب‌: بخش‌ استنباطی‌: در این‌ بخش‌ از تجزیه‌ و تحلیل‌ اطلاعات‌ با استفاده‌ از آزمون آماری رگرسیون چند متغیره خطی (از نوع روش همزمان) برای‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ داده های‌ گردآوری‌ شده‌ استفاده شد.

فصل چهارم

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...