برخوردار است . هر چند که صاحب نظران تعلیم و تربیت نظارت را در تمامی دوره های تحصیلی توصیه می‌کنند نظارتی که برای تمامی سنین در هدف مشترک است و تنها در شیوه های اجرا و روش های کنترلی ممکن است قدری با هم متفاوت باشند (شریفیان،۱۳۸۱).

 

نقش حمایت اجتماعی وعزت نفس در تحصیل:اگرچه عوامل روانشناختی مختلفی ‌در پیشرفت تحصیلی موثرهستند،از میان آن ها دوعامل حمایت اجتماعی وعزت نفس مهم تر هستند.(احمدوهمکاران، ۲۰۰۸ ;روزنفلد[۱۱۱] و همکاران، ۲۰۰۰).حمایت اجتماعی مفهومی است که به میزان حمایتی که فرد دریافت می‌کند اشاره دارد.مانندحل مسئله وکمک های عاطفی واینکه به چه میزانی می‌توانند به افرادمختلف درزندگیشان مانند خانواده ‌و دوستان به عنوان حامی اعتمادکنند.دانش آموزان دوره متوسطه با درک قوی تری از حمایت اجتماعی از جانب همسالان ،والدین ومعلمان علاوه براینکه ‌در کلاس نمرات بالاتری می گیرند،بهترتوجه می‌کنند،سطوح بالاتری از تماعل در کلاس را دارندوبه میزان بالاتری از مدرسه راضی هستند(روزنفلد و همکاران، ۲۰۰۰).حمایت اجتماعی احتمالا” نوعی کمک به دانش آموزان برای اعتماد به نفس بیشتر به خود وتوانایی هایشان ونیز کنترل بیشتر درشرایط چالش انگیز تحصیلی است که می‌تواند نگرش آن ها را مثبت تر وانگیزه آن ها را قوی تر ‌کند و در نتیجه عملکرد تحصیلی آن ها را بهتر کند(احمدوهمکاران، ۲۰۰۸ ;روزنفلد و همکاران، ۲۰۰۰).عزت نفس مفهومی است که به ارزیابی ‌و قضاوت مثبت یا منفی فرد از خود دارد اشاره دارد.دریک مطالعه درمیان نوجوانان صورت گرفت ،نتایج نشان دادعزت نفس با نمرات بالا رابطه دارد(کریستینسون[۱۱۲] و همکاران، ۲۰۰۸)عزت نفس بالا باسطوح بالاتری از خوش بینی ‌و سطوح پایینی ازاضطراب وافسردگی رابطه دارد، این عامل باعث می شود دانش آموزان ‌در کلاس بیشترتوجه کنند وانگیزه بیشتری برای درس خواندن ومطالعه داشته باشند(لاندی[۱۱۳] و همکاران، ۲۰۱۰).دانش آموزانی که احساسات مثبتی درباره خود وزندگیشان داشتند اعتقاد داشتند که بطورکلی توانا تر وموثرترندوعملکرد تحصیلی شان بالاتر است (کاترل[۱۱۴] و همکاران، ۲۰۰۷).

 

تفاوت های فردی ‌موثر بر عملکرد تحصیلی:تفاوت های فردی ‌در عملکرد تحصیلی از تفاوت ‌در هوش وشخصیت افراد ناشی می شود(استام[۱۱۵] و همکاران، ۲۰۱۱).دانش آموزان با توانایی‌های روانی وذهنی بالاتر که با آزمون های هوش مشخص می شود(یادگیرندگان سریع)وکسانیکه خودآگاهی بالاتری دارند(مربوط به انگیزه تلاش وموفقیت)‌در زمینه های تحصیلی پیشرفت بالاتری دارند.همچنین فرا تحلیل های اخیر نشان داده‌اند که کنجکاوی ذهنی(که به عنوان تعامل فکری معمولی اندازه گیری می شود)تاثیرمهمی ‌در پیشرفت تحصیلی دارد(بوسایرت[۱۱۶] و همکاران، ۲۰۱۱).

 

 

بخش پنجم:نقش سبک های فرزندپروری وعزت نفس برسلامت روانی وپیشرفت تحصیلی

 

کنجکاوی ذهنی(که به عنوان تعامل فکری معمولی اندازه گیری می شود)تاثیرمهمی ‌در پیشرفت تحصیلی دارد(بوسایرت[۱۱۷] و همکاران، ۲۰۱۱).

 

بخش پنجم:نقش سبک های فرزندپروری وعزت نفس برسلامت روانی وپیشرفت تحصیلی

 

فرزندپروری وعزت نفس

 

‌در زمینه رابطه بین سبک های فرزندپروری وعزت نفس مطالعات تجربی متعددی اهمیت دلبستگی وگرم بودن وپذیرش والدینی را برای رشد روان شناختی کودک توصیف کرده‌اند.والدینی که مهربان هستند وحمایت عاطفی خوبی را برای فرزندان خودفراهم می آورند،کودکان آن ها ارزشی احساس می‌کنند که عزت نفس آن ها را تغذیه می‌کند(دکوویک ومیوز[۱۱۸]،،۲۰۰۲هرز[۱۱۹]، ۱۹۹۹). کودکانی که والدینشان از روش فرزندپروری مقتدرانه استفاده می‌کنند احساسات خوشایندی نسبت به خود دارند.فرزندپروری صمیمانه ومثبت به آن ها امکان می‌دهد که بدانند به عنوان فردی ارزشمند ووشایسته مورد قبول هستند. مطالعات متعددی نشان می‌دهد که کودکان مدرسه رودارای عزت نفس بالا والدینی دارند که آن ها نیزعزت نفس بالایی دارند(بیابانگرد،۱۳۸۲).

 

فرزند پروری وپیشرفت تحصیلی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...