دانلود پایان نامه و مقاله | قسمت 15 – 7 |
در این قسمت خلاصهای از پروتکل مداخله آمده است.
جلسه اول: آشنایی اعضای با هم دیگر و تبیین اهداف پژوهشی.
هدف: آشنایی گروه با یکدیگر و با پژوهش گر، تبیین هدف برنامه و قوانین گروه، آشنا ساختن والدین بر نقش خانواده در تربیت فرزندان.
محتوا: در ابتدای جلسه ضمن قدردانی از حضور والدین شرکت کننده در جلسه، اعضا با یکدیگر و با پژوهش گر آشنا شدند. توضیحاتی در مورد هدف از اجرای برنامه ها و انجام تکالیف و اهمیت آن برای آنان ارائه خواهد گردید و سپس قوانین گروه و کار با یکدیگر مثل رازداری و محرمانه بودن اطلاعات، وفاداری، همدلی، حضور به موقع و بدون غیبت اعضا، پاسخ گویی با دقت به سؤالات و مشارکت فعال در فعالیتها برای آنان توضیح داده خواهد شد. توضیحاتی در مورد زمان، فراوانی تعداد جلسات ارائه میشود و بر سر زمان برگزاری جلسات با آنان توافق صورت میگیرد.
جلسه دوم: آشنایی والدین با سبکهای فرزندپروری.
هدف: آشنایی والدین با سبکهای فرزندپروری و تشخیص سبک فرزندپروری خود.
محتوا: در ابتدا توضیحی در مورد سبکهای فرزندپروری و تعریفی ساده از آن ارائه گردید و در مورد سه سبک فرزندپروری یعنی سبک استبدادی و سهل گیرو مقتدرانه در این جلسه توضیحاتی ارائه داد شد و مزایا و معایب هر کدام برشمرده شد. در این جلسه همچنین سبک ارتباطی والدین با فرزندان خود در گروه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
جلسه سوم: آشنایی با اهدف نادرست رفتار در نوجوانان.
هدف: آشنایی والدین با اهداف و انگیزه های رفتار نادرست نوجوانان و اینکه بتوانند اهداف رفتار نادرست فرزندان خود را کشف کنند.
محتوا : در جلسه سوم ابتدا والدین نسبت به مطالبی که تا به حال در جلسات فرا گرفتهاند یک بررسی و بازنگری توسط پژوهشگر برایشان انجام خواهد گردید، و در ادامه والدین با چهار هدف رفتار نادرست که عبارتند از: (توجه طلبی، انتقام گرفتن، قدرت طلبی و عاجز جلوه دادن)آشنا میگردند .
جلسه چهارم:آشنایی با راههای مواجهه مؤثر با اهداف نادرست رفتار کودکان.
هدف: بررسی راههای تغییر باورهای منفی در کودکان و آشنایی والدین با روشهای برخورد مناسب با چهار هدف رفتار نادرست.
محتوا: در این جلسه با توجه به موضوعات و آموزشهای جلسه قبل که در خصوص بررسی روش اهداف رفتار نادرست در کودکان آورده شده بود به والدین چهار راه تغییر باورهای منفی در نوجوانان و راههایی که والدین میتوانند اعمال نمایند در رابطه با نوجوانان آموزش داده خواهد شد.
برای تغییر باورهای نادرست نوجوانان باید به این نکته توجه داشته باشیم که به زور نمیتوانیم رفتار نوجوانها را تغییر بدهیم و بهترین طرز برخورد با رفتار منفی نوجوان این است که بدانیم نوجوان از ما چه واکنشی را انتظار میکشد و بعد آن واکنش را کنار بگذاریم
جلسه پنجم: آشنایی با مهارتهای ارتباطی مؤثر با کودکان.
هدف: پیدا کردن و آشنایی با مؤلفههای ارتباط مؤثر و تسهیل در برقراری ارتباط بین اعضای خانواده.
محتوا: در این جلسه مؤلفههای ارتباط مؤثر بین والدین و نوجوانان مطرح خواهد شد، بعضی از مؤلفههای آموزنده. صحبت کردن دقیق و محترمانه اعضا با یکدیگر، خوب گوش دادن، گوش دادن انعکاسی و تماس چشمی.
جلسه ششم: دلگرم سازی و بالا بردن عزت نفس.
هدف: اهمیت دلگرم سازی در روابط والدین و کودکان، همچنین راه کارهایی که باعث ایجاد و افزایش دلگرمی در خانواده میشود مورد تبیین قرار گرفت.
محتوا: برای توضیح مفهوم دلگرمی ابتدا از شرکت کنندگان خواسته شدتا هر یک نظر خود را در مورد این مفهوم بیان کنند و بعد خود مشاور تعریف نمود؛ تشریح راههای دلگرمی دادن، بیان ده روش برای تشویق کردن نوجوانها.
جلسه هفتم: ارتباط،گوش دادن.
هدف:آشنایی با روشهای گوش دادن فعال در خانواده.
محتوا : در جلسه هفتم در مورد اینکه مسأله از آن کیست صحبت کردیم بعضی از مسایل و مشکلات خاص نوجوانهاست و اگر پدر و مادر به اصرار بخواهند مسئولیت مسائل نوجوانها را به عهده بگیرند در آن ها تولید وابستگی و یا سرکشی کنند و مانع از این میشوند که آن ها مسئولیت مشکلات خود را متقبل گردند. گوش بدهید، با بدن خود نشان بدهید در حال گوش دادن هستید، باید به سمت جلو خم شوید، نزدیک فرزند خود بنشینید.کارهای دیگر را کنار بگذارید. به فرزندتان نگاه کنید. به او کامل توجه کنید. در این جلسه همچنین در مورد موانع ارتباطی در رابطه مادر-نوجوان صحبت شد.
جلسه هشتم: ابراز احساس.
هدف: آشنایی و استفاده از روش های ابراز احساس(من-پیام به جای تو-پیام)
محتوا: در جلسه قبل توضیح دادیم که چگونه به ابراز احساس از ناحیه نوجوان گوش کنیم در این جلسه به روشهایی اشاره میکنیم که به کمک آن میتوانیم احساسات خود درباره رفتار نوجوانمان را بیان کنیم
پیام من به جای پیام تو
من-پیام
تو- پیام
وقتی آشپزخانه را تمیز نمیکنی،مأیوس میشوم.
تو نمیتوانی آشپزخانه را تمیز کنی؟من که مستخدم تو نیستم!
تو-پیام نوجوان را تحقیر میکند.سرزنش آمیز و انتقاد کننده اند؛ وتولید خشم، رنجش، خجالت و احساس بی ارزش بودن میکنند. نوجوان ها ممکن است عبارتی نظیر تو بی ملاحظه ای «را نشانه نداشتن ارزش شخصی قلمداد کنند.
استفاده از من-پیام، احساس و نگرانی ما را مخابره میکند و شرایطی فراهم میسازد که نوجوان به احساسات ما بها دهند؛ و نشان میدهیم که خود ما مسئول احساساتمان هستیم و به جای اینکه بگوییم» تو مرا ناراحت می کنی« می گوییم»احساس ناراحتی می کنم«
جلسه نهم: رشد مسئولیت، نتایج طبیعی و منطقی آن.
هدف:آشنایی با نتایج منطقی و طبیعی و آشنایی و استفاده از پیامد به جای مجازات یا تنبیه.
محتوا: پیامدهایی که خود به خود و پس از انجام دادن عمل پیش میآیند، پیامد طبیعی هستند.
جلسه دهم: جمع بندی، مرور و نتیجه گیری
هدف: جمع بندی و نتیجه گیری و گزارش والدین در خصوص تغییرات ارتباطی و آشنایی با دیدگاه های مطرح شده مادران.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 07:37:00 ب.ظ ]
|