پایان نامه آماده کارشناسی ارشد – بخش دوم : مراحل بررسی و راهکارهای پیشنهادی مناطق آزا د و ویژه اقتصادی – 3 |
ب ـ طبق قانون دولت متبوع خود شرکت یا مؤسسه شخصیت حقوقی داشته و در ایران نیز بهثبت رسیده باشد.
ج ـ تعیین این که شرکت یا مؤسسه غیر از ملک مورد تقاضا در ایران دارای ملک دیگری هست یاخیر.
د ـ مساحت ملک مورد تقاضا ـ مشخصات ـ نوع و شماره پلاک ثبت و محل وقوع آن.
ه ـ شرکت یا مؤسسه مجاز خارجی باید طبق مقررات بند (ح) ماده یک تعهد بسپارد.
ماده ۳ ـ موافقت با تقاضای استملاک که طبق مقررات بالا تنظیم شده باشد منوط به رعایت مراتب زیر میباشد.
الف ـ تقاضا مخالف با مقررات عمومی دولت ایران نباشد.
ب ـ تقاضا مخالف قوانین ایران و انتظامات عمومی کشور نباشد.
ج ـ در کشور متبوع متقاضی اتباع و شرکتها و مؤسسات ایرانی هم حق استملاک داشته و بتوانند لااقل همان مقدار ملک را عملا تحصیل نمایند.
د ـ مساحت ملک مورد تقاضا متناسب با تعداد خانواده و وضعیت اجتماعی و مالی و یا نوعکسب و صنعت و منظوری که برای آن تقاضای استملاک شده است باشد.
ه ـ محل وقوع ملک مورد تقاضا در مناطق مرزی یا نقاطی که استملاک خارجیان بر طبق مقررات محدود یا ممنوع گردیده نباشد.
و ـ در مواردی که استملاک برای محل کار و کسب باشد باید طبق مقررات و قوانین ایران مباشرت به آن شغل مجاز بوده و در صورت لزوم پروانه اشتغال به آن شغل قبلا تحصیل شده باشد.
ماده ۴ ـ اداره کل ثبت پس از رسیدگی به درخواست استملاک با ارسال رونوشت درخواست وضمایم آن نظریه خود را به وزارت امور خارجه اعلام و وزارتخانه مذبور هم نسبت به رد یا قبول تقاضا اظهارنظر نموده و در صورت لزوم از مقام نخست وزیری کسب اجازه کرده و نتیجه را بعدا به اداره کل ثبت اعلام خواهد داشت.
ماده ۵ – تقاضای استملاک برای محل سفارتخانهها یا کنسولگریها یا مؤسسات وابسته به سفارتها باید از مجرای سیاسی به عمل آمده و موافقت با آن منوط به این خواهد بود که در کشور متبوع متقاضی نسبت به تقاضای مشابه دولت شاهنشاهی معامله متقابله بشود و در هر حال اخذ تصمیم با هیئت وزیران بوده و در صورت قبول در خواست مراتب را وزارت امور خارجهبه اداره کل ثبت اعلام خواهد داشت.
ماده ۶ ـ در اداره کل ثبت دفتر مخصوصی برای ثبت صورت املاکی که با تحصیل اجازه طبق مقررات موضوعه به اتباع یا شرکتها و مؤسسات مجاز خارجی منتقل شده است تهیه میشود که نام و نام خانوادگی متقاضی و مشخصات ملک در آن قید شده و سپس جریان به وزارت امورخارجه اعلام میگردد تا در دفتر مخصوصی که در آن وزارتخانه برای این کار تهیه خواهد شد مراتب را به ثبت برساند.
بخش دوم : مراحل بررسی و راهکارهای پیشنهادی مناطق آزا د و ویژه اقتصادی
گفتار اول : کلیات
۱ – روند شکلگیری مناطق آزاد و ویژه در سطح جهانی نشان می دهد که این مناطق از سه مرحله عبور می کنند:
مرحله اول : فراهم ساختن زیربناها.
مرحله دوم : جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، انتقال تکنولوژی، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی.
مرحله سوم : ایجاد درآمد ارزی و توسعه صادرات و حضور در بازار جهانی ( ابراهیمی ، ۱۳۹۰ ، ۱۰ ) .
اهداف در نظر گرفته شده در ماده یک قانون مناطق آزاد شامل عمران و آبادانی و تسریع در امور زیربنایی در مرحله اول، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در مرحله دوم و کسب درآمد ارزی و توسعه صادرات در مرحله سوم قرار می گیرند و اهدافی چون اشتغال از مرحله اول آغاز و در مراحل بعد نهادینه میشوند.
۲- تجزیه و تحلیل آنچه در مدت پیدایش و توسعه کمی وکیفی مناطق آزاد و ویژه جمهوری اسلامی ایران به وقوع پیوسته است نشان می دهد که این مناطق با وجود داشتن زمینه ها و توان بالقوه برای توسعه و پیشرفت، به شدت دچار کمبود های زیرساختی و زیربنایی بوده و پس از آن در تأمین منابع پایدار درآمدی مشکل داشته اند و در درجه سوم جذب سرمایه نیز تا سال های اخیر به علت نبود زیرساخت ها و سایر عوامل از قوت و قوام لازم برخوردار نبوده است.
بر این اساس مناطق آزاد و ویژه از شرایط یکسانی برخوردار نبوده و هر کدام بخشی از مراحل شکلگیری و تکوین را گذرانده اند.
۳-موقعیت و اهمیت جغرافیای اقتصادی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران، به ویژه با توجه به دگرگونیهایی که پیرامون کشور اتفاق می افتد، استفاده از ظرفیت ها و فرصت های مرتبط با مناطق آزاد و ویژه را دو چندان می کند، این موقعیت در صورت ایجاد ارتباط منطقی و تحلیل درست شرایط، استحصال منافع ملی را از طریق برنامه ریزی عملیاتی هدفمند تحقق می بخشد ( همان ، ۷۸ ) .
موقعیت ایران به عنوان عمدهترین حلقه ارتباط کشورهای منطقه، این امکان را برای منطقه آزاد و ویژه فراهم می سازد که بتوان به نفع اقتصاد ملی از شرایط بهره برداری نمود. مناطق می توانند با بهرهگیری از امکانات، شعاع عملیات تجاری – مالی، اقتصادی و صنعتی کشور را گسترش داده و با توجه به اینکه در بهترین نقاط کریدورهای ترانزیتی بین المللی قرار گرفتهاند، وضعیت تمرکز اقتصادی ترانزیتی موجود در جنوب خلیج فارس را به سمت خود متمایل سازند. این امر با توجه به بحران اقتصادی موجود در کشورهای حاشیه خلیج فارس اینک به فرصت متمایزی تبدیل شده است.
۴- به علت نبود ساختار و سازوکار مستحکم و متمرکز میان نظام اداری کشور و مناطق آزاد و ویژه، ارتباط قوه مجریه با این مناطق از تمرکز لازم برای اجرای برنامه ها برخوردار نبوده و این موضوع از یکسو سبب نبود نگرش استراتژیک در دراز مدت به فعالیت ها در سطوح بالای اجرای مناطق شده و از طرف دیگر موجب فعالیت های موازی و هرز روی منابع مالی در سطح مناطق می شود.
افزایش سطح رابطه مناطق از این وضعیت به ارتباطی ستادی، دارای سازمان قوی و منبعث از رابطه های تعریف شده میتواند نگرشهای بخش گرایانه مجزا را به تقریب سوق داده و سرعت عملیاتی توسعه را افزایش دهد. این رابطه سیستماتیک و مشخص، سبب ارتباط پویا و تداوم عملیات خواهد شد.
گفتار دوم : بررسی وضعیت موجود
۱ – تجزیه و تحلیل وضعیت موجود مشخص می کند که مناطق آزاد و ویژه با وجود داشتن زمینه ها و توان بالقوه برای رسیدن به توسعه و پیشرفت، دچار کمبودهای زیرساختی بوده و از ساختار مناسبی در شکل اداره خود بهره نمیبرند، در همین حال سعی و تلاش مستمر انجام گرفته در مناطق نیز در زمینههای مختلف، به ثمر نشسته است. این تجزیه و تحلیل نشان می دهد که موازی با رفع کمبودها و آماده شدن نسبی زیرساخت ها و نیز با اصلاح روش ها و اصرار بر عمل قانونمند، میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی به صورت تصاعدی افزایش مییابد و کوشش و تلاش برای تنوع بخشیدن به منابع درآمدی و بالفعل کردن توانهای بالقوه و بسط فعالیت در جذب سرمایه، امکان توفیق و غلبه بر مشکل ها را فراهم می سازد ( محمدی ، ۱۳۶۸ ، ۳۲۹ ) .
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 07:24:00 ب.ظ ]
|