ارزیابی عملکرد به کمک رایانه: برنامه هایی به صورت نرم افزار برای ارزیابی عملکردها وجود دارد. این برنامه ها به مدیران امکان می‌دهد که در طول سال کارکنان را ارزیابی نمایند و سپس با بهره گرفتن از این عملکردها که به وسیله رایانه به آن ها نمره داده می‌شود، افراد را ارزیابی کنند. در شبکه های رایانه‌ای،

برنامه‌ای به نام ”نظارت الکترونیکی بر عملکردها“ وجود دارد که مدیران می‌توانند بدان وسیله بر رایانه و تلفن‌های کارکنان نظارت نمایند. شبکه مذبور برای مدیران این امکان را به وجود می‌آورد که در سراسر روز بر سرعت کار افراد و درجه دقت آنان در کار، زمان ورود به شبکه و خروج از آن و حتی مدت زمانی که دستگاه را به حالت غیر فعال نگاه داشته نظارت نمایند(دسلر ، ۱۹۴۲).

۲ – ۲ –۱۴ – الگوهای متداول ارزیابی عملکرد سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی زیر مجموعه دولت

الگوهای ارزیابی عملکرد دستگاه‌های دولتی که در کشورهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند، الگوهای متفاوتی می‌باشند این الگوها که جهت ارزیابی عملکرد در دستگاه‌های دولتی نظیر شرکت‌های دولتی، سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، متفاوت می‌باشند. قابل توجه این که در برخی از کشورها از الگوی مشخص بین‌المللی جهت ارزیابی عملکرد استفاده نشده و سیستم ارزیابی در سازمان‌های این کشورها، سیستم منحصر به فردی می‌باشد. با این حال در ادبیات مدیریت جهت ارزیابی عملکرد دستگاه‌های دولتی الگوهای مختلفی ارائه شده است. اما مهم‌ترین این الگوها که در کشورهای موفق مورد استفاده قرار گرفته و نتایج مثبتی نیز داشته اند عبارتند از: ۱- تعیین اثربخشی و کارایی سازمان
۲- الگوی ارزیابی عملکرد سازمان‌های دولتی با توجه به اقتضائات استراتژیک ۳- الگوی ارزیابی بهره‌وری جمعی سازمان یا مدل تحلیل پوششی داده ها ۴- مدل مثلث عملکرد سازمانی ۵- الگوهای فیشر برای ارزیابی عملکرد ۶- الگوی بنچ مارکینگ ۷- الگوی مهندسی مجدد ۸- الگوی اعتبار سنجی روشی برای ارزیابی عملکرد ارگان‌های دولتی

تعیین کارایی سازمان، الگویی برای تحقق فرایند ارزیابی عملکرد

جهت سنجش کارایی سازمان می توان از روش کاربردی زیر که هر یک شاخص‌ها را به ‌عنوان معیارهای سنجش کارایی معرفی ‌کرده‌است بهره جست. این روش روش سارکنیتون امرسون نام دارد. در این روش کارایی و ابعاد آن در سازمان در سه قالب زیر تعریف شده اند:

کارایی فیزیکی یا مهندسی: کاهش هزینه های تولید و افزایش سطح بهره‌وری صنعت

کارایی تجاری و مالی: حاصل سرمایه‌گذاری روی زمین، ساختمان و ماشین آلات

کارایی اجتماعی یا انسانی: بهره‌وری نیروی انسانی در سازمان(کیم و دیگران، ۲۰۰۹).

الگوی ارزیابی عملکرد سازمان‌های دولتی با توجه به اقتضائات استراتژیک

یکی از جنبه‌های مهم در ارزیابی عملکرد سازمان‌ها، توجه به بستر و زمینه مورد فعالیت آن‌هاست. یکی از اشکالات اساسی نظام‌های ارزیابی یکسان و هماهنگ، عدم توجه به موقعیت و زمینه‌های اثرگذار بر فعالیت‌های سازمان‌هاست. به عنوان مثال، آیا تاثیر فعل و انفعالات سیاسی یا اقتصادی بر عملکرد دستگاه‌های دولتی یکسان است؟ البته پاسخ ‌به این سئوال منفی است. ‌بنابرین‏ به منظور واقعی و بهینه شدن نظام ارزیابی لازم است تفاوت‌های زمینه‌ای دستگاه‌ها لحاظ و با توجه به مقتضیات هر سازمان ارزیابی انجام پذیرد. همگن سازی دستگاه‌ها با توجه به مقتضیات آن ها و مقایسه عملکرد دستگاه‌ها در بین طبقات همگن از موضوعات مهم در واقعی سازی فرایند ارزیابی است. اهم این مقتضیات عبارتند از:
محیط، تکنولوژی، چرخه عمر و اندازه سازمان که بایستی در ارزیابی دستگاه‌های دولتی مورد
توجه قرار گیرند.(وحدتی، ۱۳۹۰)

روش ارزیابی بهره‌وری جمعی سازمان یا مدل تحلیل پوششی داده ها[۱۳]

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...