سازمان هایی که برای استقرار هوش تجاری برنامه ریزی می‌کنند، باید قبل از تصمیم گیری به بررسی زیرساخت های لازم برای بهره گیری از هوش تجاری بپردازند، چه به لحاظ امکانات فنی و چه به لحاظ نیروی انسانی متخصص و چه به لحاظ فرهنگ سازمانی مورد نیاز. همان‌ طور که در مقاله مطرح شده است این عوامل زیرساختی سهم بسیار مهمی از احتمال شکست پروژه های هوش تجاری در سازمان را بخود اختصاص می‌دهند و همین امر منجر به لزوم توجه بیشتر ‌به این مقوله می شود. بعد از تصمیم گیری باید ارزیابی آمادگی سازمانی برای قبول استقرار هوش تجاری صورت پذیرد و با توجه به خروجی حاصل از ارزیابی، اقدامات لازم برای ایجاد آمادگی کامل صورت پذیرد. استقرار هوش تجاری در گرو همکاری و همسویی فناوری اطلاعات و کسب و کار سازمان است. و در صورتی که این دو عامل در یک سازمان با هماهنگی کامل در جهت استقرار هوش تجاری برناه ریزی و هدایت شوند میتوان به مرحله استقرار هوش تجاری در سازمان رسید. در این مرحله نیز گام های استقرار یکی پس از دیگری برداشته می شود و در نهایت منجر به ایجاد سازمانی هوشمند و یادگیرنده می‌گردد.

فصل سوم

روش شناسی پژوهش

۳-۱ مقدمه:

در این فصل به بررسی چگونگی روش تحقیق، گردآوری داده ­ها و تحلیل آن­ها جهت استفاده از داده ­های خام در راستای فرضیات تحقیق پرداخته می­ شود. همچنین تعریف وتفصیل مفاهیم اساسی همچون (جامعه آماری، نمونه گیری و…) ارائه گردیده و مفاهیم اساسی فوق برای تحقیق حاضر بررسی می­گردد.

۳-۲ روش تحقیق:

پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش کاربردی ‌می‌باشد. این پژوهش از نظر منطق اجرای پژوهش از نوع قیاسی، از نظر نحوه­ اجرای پژوهش توصیفی- پیمایشی، از نظر نوع داده ­ها کیفی است.

۳-۳ جامعه آماری:

جامعه آماری این پژوهش کارکنان، مدیران و کارشناسان شعب بانک رفاه شهر کرمانشاه می‌باشند. تعداد جامعه آماری ۲۱۶ نفر است که به شرح جدول ۳-۱ می‌باشد.

جدول ۳-۱ جامعه آماری

طبقه

تعداد

کارکنان

۱۸۶

مدیران وکارشناسان

۳۰

۳-۴ حجم نمونه و روش نمونه گیری:

در این پژوهش از روش نمونه گیری طبقه ای استفاده شده است. برای تعیین حجم نمونه از روش کوکران استفاده شده است:

جدول ۳-۲ حجم نمونه طبقات

طبقات

حجم طبقه ( )

حجم نمونه ( )

کارکنان

۱۸۶

مدیران و کارشناسان

۳۰

کل

۲۱۶

۱۴۰

۳-۵ روش گردآوری داده ها:

در این پژوهش برای جمع‌ آوری اطلاعات مربوط به پاسخ گویی به سوالات پرسشنامه به طور عمده از روش می‌دانی استفاده شده است و هم چنین در ارائه مدل اولیه و جمع‌ آوری اطلاعات اولیه از روش­های کتابخانه ­ای (مطالعه کتاب ها، مقالات، مجلات، طرح های پژوهشی و بانک­های اطلاعاتی اینترنتی) استفاده گردیده است.

۳-۶ ابزار گردآوری داده:

در این پژوهش برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. این پرسشنامه با هدف طراحی نقشه استقرار هوش تجاری در بانک رفاه کارگران استان کرمانشاه ‌می‌باشد. که مشتمل بر ۲ قسمت ۵ بخش و ۱۶ سؤال ‌می‌باشد. این پرسشنامه شامل دو قسمت ‌می‌باشد که قسمت اول سؤال­های جمعیت­ شناختی(قسمت اول پرسشنامه) مربوط به خصوصیات کلی پاسخ ­دهندگان از قبیل؛ جنسیت، سن، تحصیلات و … و قسمت دوم شامل سؤال­های نگرشی با هدف بررسی و آزمون فرضیات ‌می‌باشد.

جدول ۲-۳ دسته­بندی سؤالات

متغیرها

سؤالات مرتبط با فرضیات

کیفیت سیستم هوش تجاری

۱ تا ۳

کیفیت اطلاعات

۴ تا ۶

ارزش تسهیم اطلاعات

۷ تا ۹

استفاده از اطلاعات

۱۰ تا ۱۲

استقرار هوش تجاری

۱۳ تا ۱۶

کل

۱۶

۳-۶-۱ نحوه­ امتیازبندی پرسشنامه

برای رتبه ­بندی داده ­های این پژوهش از مقیاس رتبه­ای استفاده شده است. در این روش از پاسخ­گو خواسته ­شد که میزان موافقت یا مخالفت خود را با هر گویه، بر مبنای یک طیف مشخص نماید. از طریق این مقیاس می توان حساسیت، تعقل و باور پاسخ­دهنده را تعیین نمود. در این پرسشنامه از یک مقیاس ۵ گزینه­ای استفاده شده است که ارزش عوامل مقیاسی برای این پرسشنامه از کاملاّ موافقم (۱) تا کاملاّ مخالفم (۵) امتداد خواهد یافت.

۳ ابزار پژوهش

مقصود این است که آیا ابزار اندازه‌گیری مورد نظر می‌تواند ویژگی و خصوصیتی که ابزار برای آن طراحی شده است را اندازه‌گیری کند یا خیر. به عبارت دیگر مفهوم روایی ‌به این سوال پاسخ می‌دهد که ابزار اندازه‌گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می‌سنجد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...