فایل های مقالات و پروژه ها – کلیّات پژوهش – 8 |
عنوان صفحه
جدول شماره۱-۱) سیر تاریخی مفاهیم سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی ۲۱
جدول شماره۲-۲) موانع اصلی یادگیری سازمانی ۳۹
جدول شماره ۲-۳) درجات مختلف نوآوری ۶۴
جدول شماره ۲ -۴)سنخ شناسی نوآوری سازمانی ۶۸
جدول شماره۱-۳) توزیع جامعه و نمونه با توجه به شهرستان های منتخب ۱۰۳
جدول شماره۲ -۳) تعداد سؤالات و مؤلفه های هریک از پرسشنامهها ۱۰۵
جدول شماره۳-۳) پایایی ابزار گردآوری پژوهش(پرسشنامهها) ۱۰۶
جدول شماره۱-۴) فراوانی و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنس ۱۱۱
جدول شماره۲-۴) فراوانی و درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به لحاظ سن ۱۱۲
جدول شماره۳-۴) فراوانی و درصد فراوانی نمونه آماری مورد مطالعه به لحاظ مدرک تحصیلی ۱۱۳
جدول شماره۴-۴) فراوانی و درصد فراوانی نمونه دبیران به لحاظ سابقه خدمت ۱۱۴
جدول شماره۵ -۴- نتیجه آزمون کالموگروف اسمیرونوف برای نرمال بودن توزیع داده ها ۱۱۵
جدول شماره۶-۴) بررسی میزان یادگیری سازمانی دبیران ۱۱۷
جدول شماره ۷-۴) بررسی میزان درگیری شغلی ۱۱۹
جدول شماره۸-۴) بررسی میزان نوآوری سازمانی ۱۱۹
جدول شماره۹-۴) میانگین یادگیری سازمانی، درگیری شغلی و نوآوری سازمان ۱۲۰
جدول شماره ۱۰-۴) میانگین یادگیری،درگیری شغلی و نوآوری به لحاظ سن،جنس وسنوات ۱۲۱
جدول شماره۱۱-۴) مقایسه میزان نوآوری سازمانی به لحاظ سن ۱۲۲
جدول شماره ۱۲-۴) بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با درگیری شغلی دبیران ۱۲۳
جدول شماره ۱۳-۴- بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با نوآوری سازمانی ۱۲۴
جدول شماره ۱۴-۴)تحلیل رگرسیون چندمتغیره تاثیر مؤلفه های یادگیری بر درگیری شغلی ۱۲۵
جدول شماره ۱۵-۴-) تحلیل رگرسیون چندمتغیره تاثیر مؤلفه های یادگیری بر نوآوری ۱۲۶
فهرست شکل ها
عنوان صفحه
شکل ۱-۱)مدل مفهومی تحقیق ۸
شکل۲-۱ ) یادگیری یک، دو و سه حلقه ای ۲۷
شکل ۲-۲) مدل یادگیری یکپارچه در خلق نوآوری ۷۹
فهرست نمودارها
عنوان صفحه
نمودار۲-۱) یادگیری سازمانی به مثابه فرایندی پویا ۲۵
نمودار ۲-۲) نوآوری سازمانی ۶۶
نمودار۱-۴) درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه به تفکیک جنس ۱۱۱
نمودار۲-۴) درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب سن ۱۱۲
نمودار۳-۴) درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب مدرک تحصیلی ۱۱۳
نمودار۴-۴) درصد فراوانی نمونه مورد مطالعه برحسب سابقه خدمت ۱۱۴
نمودا۵-۴) توزیع فراوانی متغیرهای تحقیق به همراه منحنی توزیع نرمال ۱۱۷
فصل اول
کلیّات پژوهش
۱-۱) مقدمه:
دنیای سازمان پرخروش و متلاطم است. سازمان ها، منبسط، منقبض و از هم جدا میشوند و از بین میروند. سطوح فعالیّت در سازمان گاه اوج میگیرد و گاه سقوط میکند (بهرنگی،۱۳۸۰: ۲۳۷). این محیط پر از تغییرات انفجار آمیز تکنولوژی در ارتباطات و اطّلاع رسانی، برای رؤسای سازمان ها که وظیفه و مسئولیّت تعیین عملکرد و آینده سازمان هایشان را دارند، تکالیف بی سابقه ای به وجود می آورد و به منظور پاسخگویی مؤثر به این توقّعات، مدیران سازمان ها باید در اولویّت ها و رفتار خود بازنگری کنند و برتری رقابتی نه تنها تابع افزایش عملکرد و سود آوری است، بلکه تابعی است از توانایی سازمان در نوآوری، یادگیری، دادن پاسخ سریع، طرح ریزی، زیربنای مناسبی برای پاسخگویی به تقاضا ها و داشتن حداکثر کنترل بر سرنوشت خویش (ایران نژاد پاریزی، ۱۳۸۷ : ۲۳). سازمان های آموزشی نیز برای آن که بتوانند پویا و اثربخش باشند باید به سمت سازمان یادگیرنده حرکت کنند لازمه این امر، تغییرات اساسی در سازمان ها و شیوه نگرش مدیران آن نیز هست. لازمه ی این که یک سازمان بتواند خود را بهبود دهد این است که با توجه به تغییرات محیط سریع تر یاد بگیرد که چه کاری را بهتراست انجام دهد و آن کار را چگونه انجام دهد. بدین ترتیب راه اساسی برای این که یک سازمان در مسیر بهبود و تعالی قرار گیرد این است که سازمان ها در رهبری دنیای معاصر نقش دارند یادگیری از سر راه آن برداشته و تسهیلات یادگیری برای آن فراهم شود (مشایخی وعسگری نژاد امیری،۱۳۸۹). در واقع حضورشان هم اکنون بر شئون مختلف زندگی به شدّت ساری است. به سخن پیتر دراکر ” جوانان امروز بدانسان که اجدادشان کشت و زرع می آموختند باید سازمان ها را بیاموزند ” و در این راستا نیروی انسانی و بهتر است بگوییم همان جوانان سازندهی سازمان ها هستند و آنچه در سازمان ها آموختنی است، نگرش های مرتبط با سازمان ها میباشد. ناهمسانی سازمان ها به شکل های گوناگونی ظاهر میشود. به همان صورت که سازمان ها متفاوتند، کسانی که آن ها را اداره و نیز بررسی میکنند، متفاوتند و از نگرشهای شغلی متفاوتی برخوردارند. همه سازمان ها، برای تأمین ثبات، عزم و اطمینان کافی که با آن بتوانند به طور مؤثر و کارآمد در محیط های در بردارنده ناشناخته ها و عدم قطعیّت ها عمل کنند، برانگیخته میشود(بهرنگی، ۱۳۸۰). آموزش و پرورش از سازمان های مهم و کلیدی هرجامعه است و دبیران به عنوان نیروی انسانی از عناصر اساسی آموزش و پرورش در تحقق اهداف آن میباشند.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 08:24:00 ب.ظ ]
|