عملکرد به عنوان یک شهروند مسوولدرگیرشدن در مسایل جامعه‌ای که سازمان در آن عمل می‌کند.درگیرشدن در مسایل جامعه‌ای که سازمان در آن عمل می‌کند.کاهش و پیشگیری از صدمات و مزاحمت‌های ناشی از عملیات و یا ناشی از خدمات و محصولات در تمام چرخه عمر محصولات و خدماتشاخص‌های مربوط به عملکرداداره کردن تغییرات در سطوح استخدامیتماس با قانونگذارانتقدیرنامه‌ها و جوایز دریافت شده۹- نتایج کلیدی عملکردنتایج و پیامدهای عملکرد کلیدیبروندادهای غیرمالیبروندادهای مالیشاخص‌های عملکرد کلیدیمالیغیرمالی

نقاط قوت و ضعف جایزه کیفیت اروپا

نقاط قوت

    • تعیین دقیق نقاط قوت و حوزه های قابل بهبود

    • حمایت از خواسته های مشتریان

    • ایجاد بینش یا الگو در جهت تعالی و کمال جویی

    • اندازه‌گیری عملکرد توانمندسازها، فرایندها و رابطه آن ها با نتایج کار

    • اندازه‌گیری حوزه های کاری مالی و غیر مالی

    • کمک به پنچ مارکینگ و مقایسه اجزای سازمان با سازمان‌های رقیب

    • اندازه‌گیری به منظور بهبود به جای اندازه‌گیری به منظور کنترل

    • نگاه جامعی به ذینفعان سازمان دارد./ جامعه، مشتری، کارکنان، سهام‌داران

    • نگاه جامعی در انتخاب معیارها و شاخص‌ها دارد.

    • ارائه روش سیستماتیک و مبتنی بر واقعیت جهت ارزیابی سازمان

      • ساختار مناسبی برای تحلیل نتایج ارزیابی سازمان ارائه می‌دهد.

    • امکان سنجش کمی دارد.

    • منطق رادار، معیارها را از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

  • از قابلیت انعطاف‌پذیری زیادی برخوردار است (شایق، ۱۳۸۴، ص۸)

نقاط ضعف

    • جمع‌ آوری اطلاعات، ارزیابی، امتیازدهی برای ابعاد در نظر گرفته شده دشوار است.

    • زمان و تمرکز زیادی لازم دارد.

    • عملیاتی کردن آن دشوار است، چرا که عبارتها و مفاهیم به کار رفته در این مدل به قدری کلی است که به گونه‌های مختلفی می‌توانند تفسیر شوند و هر سازمانی قادر خواهد بود با این عناوین، شاخص‌های ارزیابی متفاوتی را ایجاد کند

  • از غنای لازم برای تجزیه و تحلیل علت‌ها برخوردار نیست.

مقایسه مدل‌های ارزیابی کیفیت ژاپن، امریکا، اروپا

عنوان جایزه

موضوع

دمینگ
بالدریج
مدل اروپایی
تاریخ

۱۹۵۱

منشأ ایجاد

انجمن علوم و مهندسی

هدف

اعتلای کیفیت در سطح سازمان از طریق به کارگیری روش های کنترل آماری

گرایش

مدیریت کنترل کیفیت

کانون توجه

روش های انجام دادن کار

آثار مثبت

ترویج روش های آماری کنترل کیفیت،اعتلای مستمر سطح کیفیت،اهمیت برقراری روابط مناسب با عرضه کنندگان مواد

مفهوم کیفیت

مطابقت با معیارهای تولید کننده

مفهوم کیفیت

مطابقت با معیارهای تولید کننده

مطابقت با معیارهای مشتری

مطابقت با معیارهای مشتری،کارکنان و جامعه

چارچوب زمانی درخواست تا ممیزی

۵-۲ سال

هر ساله

۵-۲ سال

نحوه شرکت در مسابقه

بنا به درخواست

بنا به درخواست

بنا به درخواست

۲-۳- پیشینه تحقیقات:

پیشینیه داخلی:

    • ادب و گل‌آور (۱۳۹۲) در تحقیقی تحت عنوان ارزیابی تعالی سازمانی شرکت ملی گاز ایران بر اساس مدل EFQM نتایج نشان داد که در ارزیابی معیارهای رهبری و راهبرد شرکت ملی گاز ایران میان نظر مدیران و کارشناسان تفاوت معنی‌داری وجود داشت و به مدیران شرکت پیشنهاد می‌شود با توجه به کارامد بودن این مدل با بررسی مفاهیم و زیرمعیارهای مدل EFQM سعی در بهبود هر یک از معیارها در شرکت نمایند، زیرا جهت نیل به موفقیت و اجرایی نمودن طرح‌ها پس از برنامه‌ریزی و اجرای آن ها، بررسی و بازبینی مجدد کلید اصلی برای موفقیت خواهد بود. به دلیل اینکه این مدل وضعیت عملکرد سیستم را در دو بخش توانمندسازها و نتایج مشخص می‌سازد، این امکان را به سازمان‌ها می‌دهد که با درک وضعیت، برای رسیدن به وضعیت بهتر و بهبود مستمر برنامه‌ریزی نمایند.

    • کریمی، حیدری، نوش مهر (۱۳۹۲) در تحقیقی تحت عنوان نمونه عملی اجرایی مدل تعالی سازمانی در سازمان بهداشتی درمانی ‌به این نتیجه رسیدند که دیدگاه سیستماتیک قوی، توجه دقیق به رویکرد فرایندی سازمانی و نتیجه‌گرایی مدل EFQM برای سازمان‌های ایرانی معمولا در حوزه های با مشکلات جدی روبرو است و باید قبل از اجرا در سازمان‌ها به شیوه دقیق‌تر و منظم‌تر از قبل ارزیابی شود.

    • جعفری و همکاران(۱۳۹۰) در تحقیقی تحت عنوان مقایسه تعالی سازمانی در اداره کل و ادارات تربیت بدنی استان لرستان بر اساس مدل تعالی سازمانی EFQM نتایج آزمون آنوا و سطح معناداری می‌توان نتیجه گرفت بین مؤلفه‌ رهبری و تعالی سازمانی تفاوت معنی‌داری وجود دارد، همچنین نتایج نشان می‌دهد بین سایر مؤلفه‌‌های اعم از خط‌مشی و راهبرد، کارکنان، مشارکت‌ها و منابع، فرایندها، نتایج مشتری، نتایج کارکنان، نتایج جامعه، نتایج عملکردی تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد. نتایج نشان می‌دهد میانگین نمره تعالی سازمانی کل کارکنان ادارات تربیت بدنی استان لرستان بر اساس مدل EFQMبرابر با ۰۶/۵۵ است نتایج کلی تحقیق بیانگر آن است که شهرستان بروجرد از نظر ارزیابی تعالی سازمانی در بالاترین جایگاه و شهرستان کوهدشت در پایین‌ترین جایگاه قرار دارد.

    • حکیمی‌فرد سال (۱۳۸۹) در تحقیقی با عنوان بررسی و ارزیابی عملکرد شرکت هواپیمایی آسمان در تامین رضایت گروه‌های ذی‌نفع مبتنی بر نظام‌های تعالی و سرآمدی سازمان‌ (EFQM) پس از جمع‌ آوری داده ها به وسیله پرسشنامه، اطلاعات به وسیله نرم‌افزار SPSSدر چرخه تجزیه و تحلیل قرار گرفته است و در نتیجه مشخص گردیده است که معیارهای رهبری، فرایندها، خط‌مشی و راهبرد، مشارکت‌ها، نتایج در ارتباط با جامعه و نتایج کلیدی عملکرد در وضعیت مطلوب قرار دارند در حالی که نتایج مشتریان، نتایج در ارتباط با منابع انسانی و معیار کارکنان در وضعیت نامطلوب قرار ‌داشته‌اند.

    • میرسپاسی و همکاران (۱۳۸۹) در تحقیقی تحت عنوان طراحی مدل تعالی منابع انسانی در سازمان‌های دولتی ایران با بهره گرفتن از تکنیک دلفی فازی مدلی را ارائه دادند که این مدل تعالی منابع انسانی در چهار بعد، ۱۵ مؤلفه‌ و ۵۷ معیار طراحی گردیده و به ‌عنوان مدلی پیشنهادی جهت آسیب‌شناسی منابع انسانی و جایزه ملی تعالی منابع انسانی در سازمان‌های دولتی ایران ارائه شده است. تا بدینوسیله سازمان‌ها بتوانند ضمن تحلیل وضعیت موجود و بهینه کاوی از تجارب موفق سایر سازمان‌ها، اقدام به ارائه طرح‌ها و اقدامات بهبود نمایند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...