۳-۱-۲- اهداف فرعی

    1. بررسی قدرت پیش‌بینی رضایت شغلی بر پایه بعد اعتقادی ، خود پنداره ، حمایت اجتماعی .

    1. بررسی قدرت پیش‌بینی رضایت شغلی بر پایه بعد تجربه ای، خود پنداره ، حمایت اجتماعی .

    1. بررسی قدرت پیش‌بینی رضایت شغلی بر پایه بعد پیامدی ، خود پنداره ، حمایت اجتماعی .

  1. بررسی قدرت پیش‌بینی رضایت شغلی بر پایه بعد مناسکی ، خود پنداره ، حمایت اجتماعی

۴-۱ فرضیه ‏های تحقیق

۴-۱-۱ فرضیه اصلی

نگرش مذهبی ، خود پنداره و حمایت اجتماعی قدرت پیش‌بینی رضایت شغلی زنان کارمند دانشگاه های شهر کرمان را دارند .

۴-۱-۲- فرضیات فرعی

    1. بعد اعتقادی، خود پنداره و حمایت اجتماعی قدرت پیش‌بینی رضایت شغلی را دارند .

    1. بعد تجربه ای، خود پنداره و حمایت اجتماعی قدرت پیش‌بینی رضایت شغلی را دارند .

    1. بعد پیامدی، خود پنداره و حمایت اجتماعی قدرت پیش‌بینی رضایت شغلی را دارند .

  1. بعد مناسکی، خود پنداره و حمایت اجتماعی قدرت پیش‌بینی رضایت شغلی را دارند .

۱-۵ تعریف واژه‏ ها و اصطلاحات

۱-۵-۱ تعریف مفهومی متغیرها

خود پنداره :

هر فرد در ذهن خود تصویری از خویشتن دارد ؛ به عبارت دیگر، ارزشیابی کلی فرد از شخصیت خویش را خودپنداره یا خودانگاره می‌نامند. این ویژگی ناشی از ارزشیابی های ذهنی است که معمولا از ویژگی های رفتاری خود به عمل می آوریم (تقی زاده، ۱۳۷۹).

حمایت اجتماعی:

تجربه یک فرد از اینکه او را دوست دارند ، از او مراقبت می‌کنند، به او حرمت و ارزش می‌دهند و او را بخشی از یک شبکه اجتماعی با مساعدت ها و تعهدات به شمار می آورند.

(ویلس ۱۹۹۱،به نقل از تیلور و همکاران، ۲۰۰۴ )

نگرش مذهبی :

یک پدیده گسترده، بسیار با دوام و تاثیرگذار است و به عنوان نظام اعتقادی سازمان یافته، همراه با مجموعه ای از آیین ها و اعمال تعریف شده است که تعیین کننده شیوه ‌پاسخ‌گویی‌ افراد به تجارب زندگی است.

(زولینگ و همکاران،۲۰۰۶).

رضایت شغلی :

رضایت، شاخصی است که میزان علاقه فرد ، نسبت به شغلش را نشان می‌دهد. مجموعه ای از احساسات ونگرش هایی را که شخص نسبت به شغلش دارد. این احساس زمانی حاصل می شود که خواسته ها، نیازها، آرزوهاوتجربه هایی که شاغل هنگام ورود به سازمان با خود دارد، ازطریق شغل برآورده شود.

(نعامی وزرگر،۱۳۸۷).

۵-۱-۲ تعریف عملیاتی متغیرها

خودپنداره:

در این تحقیق منظور نمره ای است که از آزمودنی حاصل از پرسشنامه خودپنداره بک (۱۹۸۷ ) به دست می‌آید.

حمایت اجتماعی:

در این پژوهش منظور نمره کلی کسب شده آزمودنی ها در آزمون پرسشنامه حمایت اجتماعی (MOS ) است.

نگرش مذهبی :

در این پژوهش منظور نمره کلی کسب شده آزمودنی ها در آزمون پرسشنامه سنجش دینداری سراج زاده(۱۳۷۷ ) است.

تعریف عملیاتی بعداعتقادی : در این پژوهش منظور نمره کسب شده آزمودنی ها در آزمون پرسشنامه سنجش دینداری که دارای ۷ سوال اول پرسشنامه می‌باشد.

تعریف عملیاتی بعد عاطفی : در این پژوهش منظور نمره کسب شده آزمودنی ها در آزمون پرسشنامه سنجش دینداری که دارای ۶ سوال دوم پرسشنامه می‌باشد.

تعریف عملیاتی بعد پیامدی : در این پژوهش منظور نمره کسب شده آزمودنی ها در آزمون پرسشنامه سنجش دینداری که دارای ۶ سوال سوم پرسشنامه می‌باشد.

تعریف عملیاتی بعد مناسکی : در این پژوهش منظور نمره کسب شده آزمودنی ها در آزمون پرسشنامه سنجش دینداری که دارای ۷ سوال چهارم پرسشنامه می‌باشد.

رضایت شغلی:

در این پژوهش ، منظور نمره کلی است که آزمودنی در پرسشنامه ی رضایت شغلی بری فیلد و روث (۱۹۵۱) کسب خواهد کرد.

فصل دوم

ادبیات پژوهش

مقدمه

در این فصل به بررسی مباحث نظری و تحقیقی در راستای اهداف پژوهشی پرداخته است. نخست در بخش نظری ،تعاریف و مفاهیم ‌در زمینه متغیرهای پژوهش ارائه گردیده است.سپس در هر قسمت پس از بحث ‌در مورد متغیر مورد مطالعه، به پیشینه تجربی پژوهش های انجام شده در زمینه متغیر مذکور اشاره شده است.

۲-۱ دینداری

پدیده دینداری[۲۳] از موضوعات قابل توجهی است که اهمیت آن را از کثرت تلاش هایی می توان دریافت که در سال های اخیر برای ساخت و به کارگیری سنجه های دینداری مصروف شده است. این تلاش ها از دل اقتضائات و ضرورت های قابل درکی بیرون آمده است که نمی توانست بدون پاسخ باقی بماند. ضرورت این مطالعات به طور عام برخاسته از نفوذ و اعتباری است که هنوز دین برای انسان و اجتماع دارد (شجاعی زند،۳۵:۱۳۸۴). دین اصل وحدت بخش و زمینه مشترکی را فراهم ساخته و به انسان اجازه می‌دهد تا با فائق آمدن بر تمایلات خودخواهانه و به خاطر عشق به همنوعان فراتر از این خودخواهی ها عمل کنند. دین سنگ بنای سامان اجتماعی است و منبعی برای ارزش‌های اجتماعی است و بر ‌گزینش‌های فردی و بسیاری از زمینه‌های زندگی روزمره تأثیر می‌گذارد و همچنین به عنوان تجلّی روح جمعی و عامل همبستگی و یکپارچگی جامعه محسوب می شود.

امروزه پدیده هایی همچون مهاجرت روستایی، ورود ابزار و وسایل ارتباط جمعی، آموزش و پرورش گسترده و غیره ارزش ها و روابط سنتی را مورد پرسش قرار داده و تغییراتی را در دینداری نسل جدید به وجود آورده اند ‌و پژوهشگران ناگزیرند تا به بررسی عوامل مؤثر بر تغییر ارزش‌های دینی جوانان از سویی و ارائه راهکارهایی برای غلبه بر آن از سوی دیگر بپردازند.

تحلیل های نظری بیانگر آن است که در جوامع در حال گذار دینداری یکی از متغیرهای اجتماعی است که دستخوش تحولات گسترده ای می شود (دورکیم،۱۳۸۱ و ۱۳۸۳؛ برگر و لاکمن،۱۶۹۷) برگر در تعریف دین می نویسد “دین کوشش جسورانه ای است برای آنکه سراسر گیتی برای انسان معنی دار شود” (همیلتون،۲۷۳:۱۳۸۷).

به عقیده وی دین نظم اجتماعی را مشروع می‌کند و مفاهیم دینی جهان را با یک رشته فرایندهای خاصی که به تعبیر برگر “ساختار موجه نمایی” را می‌سازند اعتبارشان را حفظ و تحکیم می‌کنند. این ها همان فرایندهایی هستند که عقاید مذهبی از طریق آن ها تقویت ، ترویج ، دفاعیه فرض می‌شوند. اگر این ساختار موجه نمایی تضعیف شود یا از بین برود، تسلط اعتقادات دینی بر اذهان انسان‌ها به آسانی از دست می رود(همان،۲۷۴). تامس لاکمن نیز بر نقش دین در ساخت معنا تأکید دارد.به عقیده وی دین ، دوشادوش زندگی اجتماعی حرکت می‌کند. به اعتقاد وی دین، روند جامعه نوین غربی به سوی دنیاگرایی، تنها به دلیل سستی گرفتن صورت ها و نهادهای دینی سنتی پیش آمده است ، نه آنکه خود دین سست شده باشد(همیلتون،۲۷۵:۱۳۸۷)

۲-۱-۱ نگرش های مذهبی

پرورش مذهب در حقیقت مجموعه دگرگونی هایی است که در فکر و عقیده فرد به منظور ایجاد نوعی خاص از عمل و رفتار که متکی بر ضوابط مذهب باشد، انجام می شود. به عبارت دیگر، در سایه دگرگونی هایی که در فکر و عقیده فرد ایجاد می‌گردد، اخلاق و عادات، آداب و رفتار، روابط فردی و اجتماعی و صورت مذهبی و شرعی می گیرند و مذهب به عنوان عامل مسلط بر زندگی فرد و جنبه‌های آن خودنمایی می‌کند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...