دانلود فایل های پایان نامه با موضوع بررسی نقش اقلیم در اسقرار مدارس ابتدائی بخش کوچصفهان شهرستان … – منابع مورد نیاز برای مقاله و پایان نامه : دانلود پژوهش های پیشین |
نمودار شماره (۴-۲۴) مصالح تشکیل دهنده بنا مدارس ابتدائی کوچصفهان ۸۰
نمودار شماره (۴-۲۵) نوع پوشش سربندی مدارس ابتدائی کوچصفهان ۸۱
نمودار شماره (۴-۲۶) کیفیت بناهای مدارس ابتدائی کوچصفهان ۸۲
نمودار شماره (۴-۲۷) ارتفاع ساختمانهای آموزشی مدارس ابتدائی کوچصفهان ۸۳
نمودار شماره (۴-۲۸) نوع مصالح نمای مدارس ابتدائی کوچصفهان ۸۴
نمودار شماره (۴-۲۹) رنگ دیوارهای درونی مدارس ابتدائی کوچصفهان ۸۵
نمودار شماره( ۴-۳۰) شرایط سرما در کلاسها درفصل زمستان مدارس ابتدائی کوچصفهان ۸۶
نمودار شماره (۴-۳۱) استفاده از نور غیر طبیعی فصل پاییزوزمستان مدارس ابتدائی کوچصفهان ۸۷
نمودار شماره (۴-۳۲) استفاده از سیستم گرمایش مدارس ابتدائی کوچصفهان ۸۸
نمودار شماره (۴-۳۳) نوع سیستم سرمایشی مدارس ابتدائی کوچصفهان ۸۹
نمودار شماره (۴-۳۴) سیستم نورگیری ساختمان فصل بهار مدارس ابتدائی کوچصفهان ۹۰
نمودار شماره( ۴-۳۵) سیستم نورگیری ساختمان در فصل تابستان مدارس ابتدائی کوچصفهان ۹۱
نمودار شماره (۴-۳۶) سیستم نورگیری ساختمان فصل پاییزمدارس ابتدائی کوچصفهان ۹۱
نمودار شماره( ۴-۳۷) سیستم نورگیری ساختمان در فصل زمستان مدارس ابتدائی کوچصفهان ۹۲
نمودار شماره( ۴-۳۸) رده خوردی ساختمان مدارس ابتدائی کوچصفهان ۹۳
نمودار شماره (۴-۳۹) جهت رده خوری ساختمان مدارس ابتدائی کوچصفهان ۹۳
نمودارشماره( ۴-۴۰) نفوذ رطوبت به دیواره های داخلی مدارس ابتدائی کوچصفهان ۹۴
نمودارشماره( ۴-۴۱) کاربری اراضی پیرامون مدارس ابتدائی کوچصفهان ۹۵
نمودار شماره (۴-۴۲) جهت گیری ساختمان مدارس ابتدائی کوچصفهان ۹۶
نمودار شماره( ۴-۴۳) مدارس برخوردار از پرده کوچصفهان ۹۷
نمودار شماره (۴-۴۴) رنگ پرده های مدارس ابتدائی کوچصفهان ۹۸
نمودار شماره (۴-۴۵) مساحت فضای آموزشی مدارس ابتدائی کوچصفهان ۹۹
نمودار شماره( ۴-۴۶) مساحت عرصه فضای باز مدارس ابتدائی کوچصفهان ۱۰۰
فهرست نقشه ها
عنوان صفحه
شکل شماره ( ۳-۱) نقشه موقعیت بخش کوچصفهان ۴۲
شکل شماره (۴-۱) نقشه همباران منطقه مورد مطالعه ۶۰
شکل شماره (۴-۲) نقشه همدما منطقه مورد مطالعه ۶۳
شکل شماره( ۴-۳) نقشه توپوگرافی منطقه مورد مطالعه ۱۰۱
شکل شماره (۴-۴) نقشه شبکه آب منطقه مورد مطالعه ۱۰۲
شکل شماره (۴-۵) نقشه زمین شناسی منطقه مورد مطالعه ۱۰۳
شکل شماره (۴-۶) نقشه راه های منطقه مورد مطالعه ۱۰۴
شکل شماره (۴-۷) نقشه تقسیمات سیاسی منطقه مورد مطالعه ۱۰۵
چکیده:
نتایج شناخت وبررسی استقرار مدارس ابتدائی با عناصر وخصوصیات اقلیمی هرناحیه، در کیفیت مدارس ابتدائی مؤثر است. درساخت فضاهاوبویژه فضاهای مسکونی وآموزشی، علاوه براصول ایمنی باید اصول آسایش ورفاه داخلی فضای مورد استفاده نیز مورد توجه قرارگیرد. دراقلیم های مختلف حتی دراقلیم های گرم وخشک یا بسیار سرد، روش های مختلفی برای رسیدن به آسایش وصرفه جوئی مصرف انرژی وجود دارد، با توجه به اقلیم معتدل ومرطوب گیلان وریزشهای جوی دربسیاری از فصول سال جهت تأمین آسایش مطلوب وتشخیص نامناسب بودن محیط آموزشی نکات واصول مربوط به این اقلیم براساس استانداردهای تعیین شده باید رعایت گردد. دراین راستا با بهره گرفتن از روش توصیفی- تحلیلی ومشاهدات مستقیم وتهیه پرسشنامه دراین تحقیق از پژوهشگر با هدف شناخت عوامل مؤثردرآب وهوای حاکم برآن وآشنائی با اقلیم وهمچنین استفاده از روش های صحیح واستفاده از امکانات موجود در بخش کوچصفهان ارزیابی کرده است.
بدین منظور پژوهشگر ابتدا یطور اجمال به وضعیت مدارس وتعداد ساختمان های آموزشی مقاطع تحصیلی ابتدائی بخش کوچصفهان پرداختع وسپس اقلیم منطقه وعناصر مهم ومؤثر برساخت وساز وکلیموگرامهای اقلیمی را مورد مطالعه قرار داده ودرنهایت براساس استاندارها ومعیار های موجود… دادهای حاصله را با وضعیت استقرار فضائی آموزشی بخش کوچصفهان با عناصر اقلیمی همساز تشخیص داده شده اند. جزئیات این تحقیق در متن رساله آمده است.
کلید واژه: نقش اقلیم- استقرار- مدارس ابتدائی- بخش کوچصفهان- گیلان
مقدمه
کیفیت استقرار مدارس یکی از عوامل بسیار مهم آموزشی است. وچون اثرات قابل توجهی درروحیه دانش آموزان وسطح یادگیری، آموزش دارد باید براساس موازین علمی و فنی مورد توجه قرار گیرد یکی از عوامل مؤثر در کیفیت استقرار مدارس، ایتدائی طراحی اقلیمی ویا همسازی استقرار فضای آموزشی با عناصر وویژگیهای اقلیمی است. ساختمان های آموزشی به دلیل ویژگی کاملأ متفاوتی که از نظر زمان اشتغال فضا، نسبت به ساختمانهای مسکونی مخصوص دارند بهنحو متفاوتی تحت تأثیر شرایط اقلیمی قرار می گیرند. شناخت پتانسیل های اقلیمی وطراحی ساختمان مطابق با شرایط اقلیمی از عمده ترین مسایل استقرار مدارس بوده است. به منظور حصول به هدف اصلی درقالب فعالیت های میدانی اقدام گردید. جهت جمع آوری داده های مورد نیاز به فضای آموزشی مقطع تحصیلی بخش کوچصفهان شهرستان رشت مراجعه گردیده وسپس توصیف وتجزیه وتحلیل اطلاعات جمع آوری شده پرداخته شد. این پژوهش پنچ فصل مشتمل برکلیات تحقیق، مبانی نظری تحقیق، مواد روش، یافته های تحقیق، نتیجه گیری وپیشنهادات، است که جداول ونمودارهای زیادی استفاده شده است.
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱٫ بیان مسئله و سوال تحقیق
ساخت وساز فضای آموزشی یا براساس اجباری وطرح قبلی موجود انجام پذیر است که در حالت اول شرایط مناسب تر جهت یادگیری وبالا بردن سطح کیفی وصرف جویی درهزینه ها و به هدر نرفتن نیرو انرژی لازم خواهد بود از طرفی در حالت دوم به احتمال زیاد فضای مناسب وآسایش کافی جهت تربیت وتعلیم صورت نگیرد ونیروی انسانی به هدر می رود. تنوع آب وهوای ایران وعناصر اقلیمی آن شرایط مناسب آموزشی راهمواره با مشکل مواجه کرده است تنوع در عناصر آب وهوایی از یک طرف برای انسان نامطلوب بوده واز طرف دیگر نقش مهمی در ناسازگاری با شرایط مهم آموزشی دارد فضای آموزشی باید به نوعی طراحی وساخته شودکه دردسترس وقابل اجرا باشدواز طرفی بتوان تأثیر اقلیم را تا حدودی تعدیل ببخشد. کوچصفهان درشرق شهرستان رشت قرار دارد دارای شرایط آب وهوایی متنوع است طراحی فضای آموزشی برگرفته از برنامه ریزی قبلی یا بر اساس اجباری بودن طراحی قبل صورت گرفته است. درحالت اول شرایط مناسب تر ولی درنوع دوم ممکن است فضای مناسب وآسایش کافی برای یادگیری صورت نگیرد وموجب به هدر رفتن نیروی انسانی گردد هدف ما شناخت همسازی فضای آموزشی از لحاظ اقلیم وعناصر آن وبررسی شرایط مناسب فضای آموزشی وتأثیر اقلیم برآن است.
در این تحقیق سعی شده است که پاسخ های مناسبی به سوال زیر داده شود.
۱- آیا رابطه ای بین عناصر اقلیمی وفضاهای آموزشی ازنظر معماری در بخش کوچصفهان وجود دارد؟
۱-۲٫ بیان ضرورت واهمیت تحقیق
فرم در حال بارگذاری ...
[سه شنبه 1401-04-14] [ 11:32:00 ق.ظ ]
|