دانلود فایل های دانشگاهی | قسمت 12 – پایان نامه های کارشناسی ارشد |
مصاحبه
تعداد کد ها
تعداد توافق
تعداد عدم توافق
درصد پایایی بین کد گذاران
I1
۶۰
۲۵
۵
۸۳%
I2
۶۶
۲۷
۱۲
۸۲%
I3
۷۶
۳۶
۱۰
۹۵%
کل
۲۰۲
۸۸
۲۷
۸۷%
در هر کدام از روش های محاسبه پایایی، میزان ۶۰% یا بیشتر در مورد یک مصاحبه، روشی برای سنجش پایایی مصاحبه است (خواستار، ۱۳۸۸ : ۱۶۸). همان طور که در جدول ۳-۲ مشاهده
می شود تعداد کل کدها که محقق و محقق همکار استخراج کردهاند ۲۰۲ و تعداد توافقات ۸۸ و تعداد عدم توافق ۲۷ است. بنابرین درصد پایایی کل بین کدگذاران برای مصاحبه های انجام گرفته ۸۷% است و از آنجایی که این درصد بیشتر از ۶۰% میباشد، نشان دهنده پایایی بالای مصاحبه های این پژوهش است.
۳ ـ ۵ ـ ۱ ـ ۲٫ اعتبار[۳۶] (روایی)
معیار سنتی مبحث روایی تحقیق ریشه در سنت اثبات گرایی (پوزیتیویسم) دارد. جاپ (۲۰۰۰) روایی را در تحقیق کمی چنین تعریف کردهاست : روایی تعیین میکند آیا تحقیق واقعا آنچه را که میخواهد اندازه بگیرد، اندازه میگیرد؟ صحت نتایج تحقیق چگونه است؟ به عبارت دیگر آیا ابزار تحقیق به شما اجازه رسیدن به اهداف موضوع تحقیق را میدهد؟ مفهوم روایی از طریق مجموعه گسترده ای از واژگان در مطالعات کیفی، تشریح شده است. بسیاری از محققان و پژوهشگران مفهوم خود را از روایی در تحقیقات کیفی توسعه بخشیده و اغلب واژگانی همچون کیفیت، دقت، اعتماد را که به نظرشان برای این مفهوم مناسب بوده است، ابداع کرده و یا تطبیق دادهاند. دیویس و دود (۲۰۰۲) در پی یافتن معنای دقت در تحقیق، دریافتند که واژه دقت یا استحکام در منابع، برای بحث درباره روایی مطرح گشته است. آنان بحث کردند که استعمال مفهوم دقت در تحقیق کیفی، باید متفاوت از همتای آن در تحقیق کمی باشد چراکه در آن یک جهت گیری کمی در مفهوم دقت
وجود دارد (خسروی، ۱۳۸۷ : ۱۷۵).
مفهوم اعتبار در تحقیقات کیفی از منظر های مختلفی به کار رفته است. این مفهوم واحد نبوده، بلکه مفهومی پیچیده و فراگیر و همه جانبه بوده است. کاربرد این مفهوم در پروژه ها و مطالعات تحقیق اجتناب ناپذیر بوده است. دیویس و رد[۳۷](۲۰۰۲) معتقد هستند که واژه دقت به نوعی با اعتبار ارتباط دارد. آن ها مدعی هستند که کاربرد مفهوم دقت در مطالعاتِ کیفی با کاربرد این مفهوم در مطالعات کمی تفاوت دارد. دقت در تحقیقات کیفی به محققان اجازه میدهد که یک موضوع را در عمق زیاد شکافته، داده هایی پرمایه را به دست آورند. آن ها برای رسیدن به هدف مذکور، ضمن صرف وقت و هزینه زیاد برای کشف مسئله، از روش های متعددی نیز برای حصول به این امر استفاده
می نمایند. این همان فراگردی است که از آن به مثابه مثلث سازی[۳۸] یاد می شود. برای رسیدن به قابلیت اعتبار یا همان اعتبار پذیری در تحقیقات کیفی با بهره گرفتن از تکنیک های زیر عملی است:
۱٫آزمون قابلیت تأیید از طریق بررسی داده ها، یافته ها و پیشنهاد ها ۲٫ تلثیث (داده ها،
بررسی کننده و روش ها ۳٫ کسب اطلاعات دقیق ۴٫کنترل اعضا ۵٫ مفروضات، جهان بینی و
جهت گیری های تئوریک محقق ۶٫ توصیف دقیق داده ها ۷٫ استفاده از رویه های ویژه ی کدگذاری و تحلیل (عباس زاده،۱۳۹۱ : ۲۲).
برای بررسی روایی پژوهش مورد نظر از “هفت گامِ بررسی مصاحبه” که کویل[۳۹](۱۹۹۶) آن را بیان کرده، استفاده شده است. به دلیل فقدان تکنیک های استاندارد و یا قوانین مصاحبه های کیفی، کویل (۱۹۹۶) بر اهمیت آماده سازی شرایط و شایستگی های مصاحبه کننده تأکید میکند. با این حال انتخاب های استانداردی در مراحل مختلفِ یک مصاحبه وجود دارد. که این ها از طریق هفت گامِ مصاحبه معرفی شده اند.
-
- بیان موضوع : در این مرحله، تدوین و فرموله کردن هدف پژوهش و تشریح و توصیف موضوع، قبل از شروع مصاحبه مورد بررسی قرار میگیرد. در فصل اول پژوهش، هدف پژوهش، تدوین برنامه ای راهبردی، جامع و کارآمد به منظور مدیریت، حفاظت و احیای اکوسیستم های مرجانی جزیره کیش با بهره گرفتن از مدل های برنامه ریزی راهبردی میباشد. از آنجایی که در کمتر تحقیقاتی به بررسی راهبردهای حفظ محیط زیست پرداختهاند، در صورتی که برای دستیابی به هر امر مهمی باید کوره راه ها و موانع را شناسایی کرده و با تلاش برای رفع آن ها، به اجرای آن ها پرداخت و از آنجایی که این پژوهش یک مطالعه کاربردی است؛ برای دستیابی به هدف پژوهش، مصاحبه از خبرگان این حوزه دانشی انجام گرفت. تشریح و توصیف موضوع در فصل دوم انجام شد.
-
- طراحی : بیان یک طرح مطالعه، با در نظر گرفتن هر هفت مرحله، قبل از شروع مصاحبه باید انجام بگیرد. قبل از انجام مصاحبه، به دلیل کاربردی بودن موضوع سوالات به صورت نیمه ساختار یافته مطرح گردید و یک طرح کلی از مصاحبه که شامل شروع و انجام مصاحبه با خبرگان این حوزه علمی، درست کردن برگه های مصاحبه، برنامه ریزی زمان مصاحبه و موقعیت مصاحبه بود
انجام شد.
- طراحی : بیان یک طرح مطالعه، با در نظر گرفتن هر هفت مرحله، قبل از شروع مصاحبه باید انجام بگیرد. قبل از انجام مصاحبه، به دلیل کاربردی بودن موضوع سوالات به صورت نیمه ساختار یافته مطرح گردید و یک طرح کلی از مصاحبه که شامل شروع و انجام مصاحبه با خبرگان این حوزه علمی، درست کردن برگه های مصاحبه، برنامه ریزی زمان مصاحبه و موقعیت مصاحبه بود
-
- مصاحبه : انجام مصاحبه باید بر اساس یک راهنمای مصاحبه و با یک رویکرد فکری، با هدف جستجوی دانش باشد. مصاحبه ها طبق اصول کلی مصاحبه و با توجه به کتاب ها و مقالاتی که در زمینه مصاحبه راهنمایی های لازم را ارائه نمودند انجام گرفت.
-
- رونویسی کردن : آماده سازی اطلاعات و داده های مصاحبه برای تجزیه و تحلیل در این مرحله صورت میگیرد که معمولا شامل رونویسی کردن از سخنرانی های شفاهی به کتبی است. در زمان مصاحبه، مصاحبه توسط یک ضبط صوت ضبط می شد ولی نکات اصلی و نکات برجسته که سوالاتی را در ذهن محقق ایجاد می کرد نوشته می شد و در انتهای مصاحبه سوالاتی که در حین مصاحبه ایجاد می شود پرسیده می شد و در انتها این مصاحبه بازبینی شده و در word و در
برگه های مشخص شده که نمونه ای از آن درضمیمه آورده شده یادداشت برداری شده و از آن ها کد برداری شده است.
- رونویسی کردن : آماده سازی اطلاعات و داده های مصاحبه برای تجزیه و تحلیل در این مرحله صورت میگیرد که معمولا شامل رونویسی کردن از سخنرانی های شفاهی به کتبی است. در زمان مصاحبه، مصاحبه توسط یک ضبط صوت ضبط می شد ولی نکات اصلی و نکات برجسته که سوالاتی را در ذهن محقق ایجاد می کرد نوشته می شد و در انتهای مصاحبه سوالاتی که در حین مصاحبه ایجاد می شود پرسیده می شد و در انتها این مصاحبه بازبینی شده و در word و در
-
- تجزیه و تحلیل : محقق باید بر اساس هدف و موضوع پژوهش و ماهیت اطلاعات و داده های مصاحبه، روشی از تجزیه و تحلیل که مناسب است را انتخاب کند و از میان روش های مختلف تصمیم گیری کند. با توجه به داده ها و اطلاعات جمع آوری شده و مهم تر از آن به دلیل کاربردی بودن موضوع از روش تحلیل تم استفاده شده است که در ادامه توضیح آن داده شده است.
-
- تأیید : اثبات تعمیم پذیری، اعتبار و پایاییِ مصاحبه در این مرحله صورت میگیرد. پایایی به ثبات و سازگاری نتایج به دست آماده اشاره دارد و روایی به این موضوع اشاره داد که آیا یک مصاحبه به بررسی آنچه که قبلا به منزله هدف، تعیین شده پرداخته یا خیر. در این پژوهش برای پایایی از پایایی باز آزمون و بین کدگذاران استفاده شد و برای اندازه گیری روایی، طبق اصول کلی مصاحبه و بیان هفت مرحله کویل و مطابقت آن با پژوهش حاضر انجام گرفت تا نشان دهد پژوهش به آنچه که هدفش مشخص شده بود رسیده یا خیر.
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1401-09-25] [ 07:19:00 ب.ظ ]
|